Buscemi & Bisceglia, The man with the movie camera (Dziga Vertov) in CCHA   Leave a comment

Ik ben net een half uurtje terug van de Antwerpse Boekenbeurs of daar dient zich al mijn volgende culturele uitje aan voor vanavond. Na een hele dag langs boeken te hebben gelopen in de Antwerpse Expo van Wilrijk, zit ik binnen dik anderhalf uur alweer in één van de zetels van het Hasseltse Cultureel Centrum. Vanavond brengen twee Limburgers, Buscemi alias Dirk Swartenbroekx en Michel Bisceglia, getalenteerd pianovirtuoos, de achtergrondmuziek bij ‘The man with the movie camera’ van Dziga Vertov uit 1929. http://en.wikipedia.org/wiki/Man_with_the_Movie_Camera

Deze documentaire wordt vaak gezien als de experimentele tussenstap tussen de periode van de stomme film en de geluidsfilm. Het zal mij alvast benieuwen hoe de symbiose tussen een latin-dj en een pianist zal klinken vanavond. Ik heb al ontelbaar veel dj-sets van Buscemi gezien dus dat kennen we onderhand wel. Michel Bisceglia ken ik enkel van naam, maar afgaand op wat ik op z’n myspace-pagina hoor moet ik zeggen dat het best aangenaam klinkt. http://www.myspace.com/michelbisceglia

We zijn dus zeer benieuwd naar het resultaat vanavond. Wie er vanavond door omstandigheden niet bij kan zijn krijgt eventueel nog een herkansing. Op 5 december a.s. concerteren Buscemi en Bisceglia nog in de schouwburg van Kortrijk.

2038683978

UPDATE

Buscemi, Bisceglia & musicians brachten een werkelijk sublieme filmsoundtrack bij de film van Vertov. Het ging bij mij zelfs zover dat ik op een gegeven moment begon te heupwiegen zodat de film een beetje bijzaak werd. Wat mij betreft kan deze filmmuziek meteen op cd worden uitgebracht, zo razend knap vond ik het geheel. Een aanrader!

UPDATE 2

Men heeft sinds kort mijn goede raad ter harte genomen, want ondertussen kan je ‘Vertov, l’uomo con la macchina da presa’ van Buscemi en Bisceglia op cd verkrijgen. De cd is uitgegeven door Prova Records en zoals reeds gezegd de moeite!

Posted 04/11/2008 by ambijans in Concert, Muziek

Tagged with , ,

Geef een reactie

