Aangename concertjes in 2008   Leave a comment

006just_jack_pukkelpop07_20kopie

Niet dat we zo vaak naar concerten of festivals zijn geweest dit jaar, maar af en toe komt het er eens van en soms pik je er dan precies de juiste dingen uit. Iedereen had dit jaar wellicht Sigur Ros, Elbow of The Last Shadow Puppets moeten gezien hebben, maar driewerf helaas … die zag ik dus niet. Ik hoop vooral dat The Last Shadow Puppets volgend jaar op één of ander festival staan.

10 concertjes dan maar die wél meer dan de moeite waard waren (alweer in willekeurige volgorde).

10. Zita Swoon (Genk on Stage)

Hoewel ik vond dat ze vrij routineus speelden zeker een goed concert. Spanje had net die avond ‘der Mannschaft’ geklopt met een Arsenalscore en was Europees kampioen geworden, misschien had dat er mee te maken.

9. Editors (Pinkpop)

Magistraal concert, achteraf ook nog gezien op Pukkelpop maar dat was al een stuk minder goed.

8. The Cure (Sportpaleis)

Misschien muzikaal niet het allerbeste concert, maar ze wisten wel dik 3 uur de aandacht vast te houden. Wellicht het beste concert prijs/kwaliteit.

7. Campbell & Lanegan (CCHA)

The beauty and the beast kwamen, zagen en overwonnen het Cultureel Centrum van Hasselt.

6. Hot Chip (Pukkelpop)

Vooraf was ik nogal sceptisch, maar ze speelden de dance hall plat. Het geheel ziet er nogal nerdy uit, maar het werkt wél.

5. MGMT (Pukkelpop)

Een van de revelaties van 2008 toch wel, zelfs hun remixes zijn best te pruimen.

4. Arsenal (MOD)

Op de ‘Dag van de Arbeid’ zagen we een schitterend concert dat gewoon van de eerste tot de laatste minuut goed zat. Pukkelpop en Hamont-Achel in de herneming konden het MOD-concert achteraf niet meer evenaren.

3. Sweet Coffee (CC Muze)

Hun concert was opgedeeld in een funky uptempo part en een trager loungy part. Van mij hadden ze alles door elkaar mogen spelen.

2. Kaiser Chiefs (Pinkpop)

Achteraf gezien toch een goed concert, hun 2 vorige Pukkelpopdoortochten vond ik memorabeler (eens je hun tricks kent verveelt het soms een beetje).

1. Blood Red Shoes (Pinkpop)

Heel straf op Pukkelpop, maar ik vond hun optreden op Pinkpop nóg beter. Rock zoals rock altijd zou moeten klinken.

Net buiten categorie dit jaar: Metallica (Pukkelpop), al jaren mijn ding niet meer maar toch straf. Motek (Pukkelpop), straffe Belgische band, Jamie Lidell op Pukkelpop en Groove Armada (Pinkpop) deed ons spontaan shaken in de tent.

Tegenvaller: Foo Fighters (Pinkpop), slecht geluid, nodeloze experimenteerdrang. Ik denk mijmerend terug aan vroeger.

Geef een reactie

