Animal Collective @ AB   2 comments

animalcollective-grp1-xl-0309

Vanavond trek ik samen met collega Patrick richting Anspachlaan in Brussel voor het optreden van Animal Collective. In januari stak ik op één dezer pagina’s reeds de loftrompet over hun laatste cd ‘Merriweather post pavillion’ waarin weirde folk, avant-garde en psychedelica hand in hand gaan met de hemelse melodieën van The Beach Boys. Voor liefhebbers van Mercury Rev en Flaming Lips zeer aanbevelenswaardig.

De jongens van Animal Collective maken er altijd een sport van om hun nieuwe nummers reeds maanden op voorhand te spelen tijdens hun live-optredens. Voor de échte fans is de herkenbaarheid daarna des te groter wanneer de nieuwe cd verschijnt. Tot de ‘die hard fans’ durf ik mezelf vooralsnog (nog) niet te rekenen, maar naar verluidt heeft de band een ijzersterke live-reputatie. Mijn nieuwsgierigheid is alleszins geprikkeld.

In het voorprogramma speelt Pantha du Prince, iets wat ik enkel vaag van naam ken. Duitse minimal techno zegt de bio en o.a. beïnvloed door Arvo Pärt, Carl Craig en Susumu Yokota als we de brave man mogen geloven. Hun myspaceriedeltjes klinken in ieder geval al veelbelovend.

UPDATE

Experimenteel avondje gehad in de AB, maar ik had me daar vooraf aan verwacht. Pantha du Prince was al een aardig begin, ideaal voer voor de boilerroom op Pukkelpop bijvoorbeeld. Waarna de experimenteerdrang van Animal Collective kon beginnen. Ik hoorde o.a. ‘My girls’, ‘Also frightened’, ‘Summertime clothes’, ‘Daily routine’ en ‘Guys eyes’ voorbijkomen. Verdere bijzonderheden: één van de groepsleden die met een mijnwerkerslamp op zijn hoofd achter zijn laptop staat en een soort van grote witte ballon (zoals Rover uit ‘The Prisoner’) waarop men af en toe iets projecteerde. Ook AC past volgens mij perfect in een tent op een festival, bij voorkeur ergens eind augustus. 😉

Ik heb nog enkele besprekingen van het concert opgesnord. Enjoy!http://www.indiestyle.be/VerslagAnimalCollectiveliveinABop18maart.aspx

http://neonenlightenment.be/2009/03/19/i-just-want-four-walls/

http://www.cuttingedge.be/music/gigs/153453-animal-collective-ab-brussel

http://www.ahigherugliness.be/animalcollective-yeah.php

2 responses to “Animal Collective @ AB

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hey,
    bedankt om ons te vermelden. Wij kruisen onze vingers ook alvast voor Animal Collective op Pukkelpop.

    Als ik nog een andere bespreking mag aanraden:
    http://www.ahigherugliness.be/animalcollective-yeah.php
    door Kristof.

  2. Bij deze heb ik ‘m erbij gezet. En dan te denken dat ik net via ZIJN link bij jullie ben terecht gekomen. 😉

Geef een reactie

