De Canvascrack : 500 frappante vragen en de antwoorden   5 comments

9789002235207

Mijn collega-kwissers zijn bijna stuk voor stuk kijkers van ‘De Canvascrack’ op tv. Ik zie soms toevallig een glimp van ‘De Canvascrack’ of ‘2 voor 12’ en dan stopt het. Nee, nu ben ik aan het liegen merk ik. Als ik thuis ben kijk ik graag naar ‘De Slimste Mens’ of ‘De Pappenheimers’. Dat zijn eigenlijk vaste afspraken, hoewel ik altijd vind dat de doorsnee vragen in dat soort kwissen nooit kunnen tippen aan sommige vragen die men ons in het kwiscircuit voorschotelt.

Maar we gingen het eigenlijk over ‘De Canvascrack’ hebben. Presentator Herman Van Molle ken ik uiteraard van de ‘IQ-kwis’ vroeger. En één van de Canvascracks, John Christoffels, komen we wel eens tegen in het kwiscircuit met zijn ploegje ‘De 4 wijzen’. Op plaats 202 in de Vlaamse kwisranking kwamen ze net tekort voor hun eerste sterktepunt. Sinds kort ligt het boek van de Canvascrack in de betere boekhandel, maar je kan het ook ontlenen in de betere bibliotheek, die van Zonhoven bijvoorbeeld. 😉

Al 8 seizoenen lang loopt de quiz ‘De CanvasCrack’. Quizmaestro Herman Van Molle laat zijn kandidaten hun hersenen pijnigen met vragen over wetenschap, cultuur, sport en heel veel varia. Dat spannende parcours slaat aan: telkens weer volgen gemiddeld meer dan 300.000 Vlamingen het intelligente gevecht omheen de vier tafels. Maar televisie is een vluchtig medium. De fraaie weetjes en vrolijke anekdotes die de voorbije jaren aan bod kwamen, zijn al lang vergeten. Dit boek wil daar wat aan doen. De CanvasCrack-eindredacteur Karel Vereertbrugghen selecteerde 500 van zijn meest interessante en verrassende vragen, verpakte ze in 100 sets en voorzag ze elk van de nodige tekst en uitleg. En van de juiste antwoorden. U kunt deze verzameling op vele manieren lezen: quizzend, geamuseerd, geïntrigeerd. En u kunt er daarna uw voordeel mee doen. Aan de toog, in het bed, op een begrafenis. Want niets is efficiënter om een pijnlijk stilzwijgen te doorbreken dan een kundig gelanceerde fijne wetenswaardigheid over, pakweg, de sensuele wiebeldans van Marianna Michalska of het paargedrag van het bruine breedvoetbuidelmuismannetje (Antechinus stuartii). Dit boek is als een parlementaire onderzoekscommissie, het gaat geen enkele vraag uit de weg. En zoals je hieronder kan zien, is het tevens een leuk boek.

*  Wat is het verband tussen president Obama en voetbalclub SL Benfica?
*  Wat is het tegengestelde van een tegenligger?
*  Welke Nobelprijswinnaar won een Oscar? 
*  Wat is de link tussen Nicole Kidman en Albert Einstein
*  Waarom werden hoedenmakers zot? 
*  Wat heeft Cherie Blair te maken met de moord op Abraham Lincoln
*  Wie was de heetste prostituee uit het Caraïbische gebied? 
*  Wat is het geheim van de zeemlap
*  Was de Ronde van Frankrijk antisemitisch? 
*  Wat hebben The Beatles met Kapitein Zeppos te maken?

5 responses to “De Canvascrack : 500 frappante vragen en de antwoorden

Subscribe to comments with RSS.

  1. Is het hier besproken boek de versie van 2010, dus het tweede Canvascrackboek dat uitgekomen is?

    Casimir Wolterbeek
  2. Geachte,
    hoe en waar kan je de boeken van de canvascrack kopen aub?

    Peter Van Vooren

  3. ik wil ook zo een boek ,zou mij interesseren .
    ben echte canvaskijker,maar kan niet deelnemen ,te weinig basiskennis denk ik.
    wie wil mij verwittigen als er opnieuw te verkrijgen zijn.
    ondertussen ga ik zelf op zoek???

    carmen tryssesoone

Geef een reactie

