Pukkelpop 2009, dag 2   Leave a comment

1848654986_a4e2abccf0

Dag 2 op Pukkelpop begon voor ons opnieuw rond de klok van 15u. Ter plekke afgesproken met Annick. De tent bij Bombay Bicycle Club zit te vol en Puppetmastaz hebben een net iets te groot Muppetgehalte, zodat we ons maar eventjes bij Eagles of Death Metal posteren. Niet voor lang echter, want we trekken snel door richting dance hall waar Buraka Som Sistema een uitstekende interpretatie geeft van ‘chillen met de billen’. Het publiek heeft er duidelijk zin in, maar ik vond het na verloop van tijd wat eentonig klinken. Vooral dat korte intermezzo met de weinig benijdenswaardige catch phrase ‘I’m serious as cancer, rhythm is a dancer’ van Snap was er gewoon over. ūüėČ

In de Marquee wacht ons vervolgens Glasvegas, een groep waar ik vooraf veel van verwachtte en hun optreden was gelukkig uitstekend. ‘Geraldine’, ‘Daddy’s gone’, ‘Please come back home’ en zelfs een cover van Korgis¬†erbovenop: ‘Everybody’s gotta learn sometimes’. Puik concertje! Vervolgens hebben we even tijd om aan de main stage wat stoom af te laten bij Ting Tings, ideale achtergrondmuziek bij een fris pintje. Dat zeker wel, maar ik heb de grote ‘hype’ een beetje gemist vermoed ik dus mij doet het persoonlijk vrij weinig. Het Franse dj-collectief Birdy Nam Nam, dat eerder dit jaar al brokken maakte op Polsslag, deed dat nog eens dunnetjes over in de dance hall. Het publiek brak het kot bijna af, ‘collectieve waanzin’ m.a.w. We komen straks overigens nog eens terug op het begrip ‘collectieve waanzin’.

GLASVEGAS_A

Na de dance gaan we iets eten en we zetten vervolgens onze weg door richting Club voor Blackbox Revelation. Onderweg horen we al dat Snow Patrol uitstekend op dreef is. De tent voor BBR zit in een mum van tijd stampvol, met veelal jonge mensen (of wat hadden jullie gedacht). Als Jan Paternoster en Dries Van Dijck hun entr√©e maken is het lawaai gewoon oorverdovend. Nog geen concurrentie voor My Bloody Valentine, maar daar wordt naarstig aan gewerkt. Het wordt √©√©n groot feestje! ‘I think I like you’, ‘Set your head on fire’¬†en ‘Gravity blues’¬†blijven gewoon kleppers.¬†Ze zijn nog¬†jong, dus we kunnen in de toekomst nog veel meer van hen verwachten. Daarna heb ik me weer even buiten geplaceerd met mijn gezicht richting main stage. Placebo speelt daar en ik vind het nog verbazend strak om eerlijk te zijn. Een fan zal ik wel nooit worden, maar ach … we zijn niet spontaan op de vlucht geslagen. Even later vluchten we om andere redenen richting Marquee voor dEUS. Klonk vrij aardig moet ik zeggen. ‘Slow’, ‘Favourite game’¬†en ‘Pocket revolution’ hoor ik voorbij¬†komen.

Omdat ik graag een leuk plekje wil hebben tijdens Kraftwerk haast ik me halfweg in de set van dEUS richting main stage. De trip door het electronicalandschap is te omschrijven in twee woorden: ‘pure magie’. De grondleggers van de dancemuziek zoals we die nu kennen maakten er een fantastisch schouwspel van voor ogen √©n oren. Ze openden met¬†‘Man machine’. Kippenvel! ‘Schaufensterpuppen’, ‘Das Model’ (in Duitse versie jawohl!), ‘Autobahn’, ‘Tour de France’, ‘The Robots’, ‘A√©rodynamik’, ‘Radioactivity’, ‘Vitamin’, ‘Trans Europe Express’¬†en in de bisronde ‘Music non stop’. Ideale afsluiter voor dag 2 wat mij betreft.

img_1_pr

Na dag 2 ben ik geneigd om te zeggen dat ik me geweldig heb geamuseerd tijdens Glasvegas, Birdy Nam Nam, Blackbox Revelation en Kraftwerk. En hoewel ik me toen net niet voor het hoofdpodium had geparkeerd klonk ook Snow Patrol heel erg goed. 2 days down, still one to go!

Geef een reactie

