Personeelsvergadering   Leave a comment

vergadering

Deze voormiddag hebben we een personeelsvergadering gehad op het werk. Ik ben zelf geen échte vergadertijger, ik beschouw het eerder als een noodzakelijk kwaad. Om het eens even hééél sterk uit te drukken: meestal heb ik een broertje dood aan vergaderen. Ik stel me altijd weer de vraag: ‘Gaat het dit keer een nuttige vergadering worden?’ In een vorig leven (1999-2006) heb ik bijvoorbeeld de meest onwaarschijnlijke vergaderingen meegemaakt, genoeg om er een ‘over the top’ humoristisch boek over te schrijven, weliswaar volledig gebaseerd op waargebeurde feiten. Maar vooralsnog stel ik de publicatie ervan uit, omdat het voor bepaalde betrokkenen geenszins grappig zou worden om met hun eigen verleden te worden geconfronteerd.

De meeste vergaderingen hadden gewoon té veel variapunten, waardoor de écht belangrijke aandachtspunten wel eens dreigden onder te sneeuwen. Elk detail werd tot in den treure bediscussieerd, iedereen wilde er graag zijn of haar licht op laten schijnen, de ene discussie lokte alweer een volgende discussie uit die niets meer met de vergadering op zich te maken had, … En de persoon die het geheel moest modereren liet de praatbarak gewoon aanmodderen. In die mate dat ik me nu wel eens afvraag: heeft een vergadercultuur zoals die bij ons op het werk wel zin?

Ik ben geneigd om (ondanks alles) toch bevestigend te antwoorden op deze vraag. Het heeft zeker zin om te vergaderen, als je de hoofdzaken eerst behandelt om pas variapunten op te rakelen als er nog voldoende tijd overschiet. Praktisch is het wellicht niet haalbaar, maar ik zou het nog makkelijker vinden om af en toe kerngroepvergaderingen te houden (over bepaalde thema’s, acties, te nemen beslissingen, e.d.) met een beperkt aantal mensen, waarna je op een algemene vergadering naar voor brengt wat er op die vergaderingen is beslist. Volgens mij win je dan tijd, want je kan je beperken tot een groot deel aankondigingen van beslissingen waarna de échte vergadering van start kan gaan. Je kan eventueel wél nog discussiëren over dingen waar de kernfractie niet is uit geraakt, omdat er misschien (very unlikely maar toch) alsnog goede ideeën leven in de rest van de groep. 😉

Anyways, ik brei er een einde aan voor ik mezelf weer verlies in alle details. Vandaag ging onze vergadering uitzonderlijk door in de polyvalente zaal i.p.v. in onze leeszaal. Daar liep op datzelfde ogenblik nl. het ‘literair ontbijt’. Hopelijk was dat een eenmalige ‘dubbele boeking’, want we zaten nu met een relatief beperkte bewegingsruimte. De tijd vloog weer vééél te snel voorbij, zodat we sommige dingen in sneltreinvaart de revue moesten laten passeren. Misschien toch eens overwegen om bepaalde toekomstige beslissingen (RFID e.d.) door te drukken m.b.v. kerngroepvergaderingen? 😉

Posted 21/09/2009 by ambijans in Algemeen

Tagged with

Geef een reactie

