Fantasia : De Giga Grote Muisical (Geronimo Stilton) in Bokrijk   14 comments

Het ultieme bewijs dat alle vormen van cultuur door mij worden opgesnoven lever ik vandaag: straks zit ik samen met mijn petekind Louise, broer Bart en mijn moeder bij de voorstelling van Geronimo Stilton’s muisical in Bokrijk. Collega Hanne en dochter Sam komen we ter plekke tegen. Wij bezoeken de allereerste voorstelling om 15u, waarna we nog gratis toegang hebben tot de Winteravonden in Bokrijk. Maar waar gaat die muisical nu eigenlijk over?

Geronimo Stilton, de auteur van de allerbeste kinderboeken, stapt voor het eerst uit zijn boeken. Hij brengt een interactieve en dynamische voorstelling, boordevol fantasierijke vondsten met swingende liedjes en zelfs geureffecten! Fantasia- een mix van theater, zang, dans en circus- houdt iedereen van het begin tot het einde in de ban. Niet alleen de kinderen volgen de avonturen van Geronimo Stilton en Prulletje Prulschrijver op het puntje van hun stoel, ook de pers was laaiend enthousiast. Tijdens de Winteravonden (van 26 december tot 2 januari) wordt het Openluchtmuseum omgetoverd tot een magisch vuurdorp met mysterieuze personages, ve(r)rassende acts en spannende kinderanimaties. Tijdens je bezoek aan het Openluchtmuseum (van 3 tot 9 januari) geniet je van een sfeervolle winterwandeling in een uniek decor met een feeërieke eindejaarsverlichting.

Door onze werkomstandigheden mogen we onszelf gerust ‘ervaringsdeskundigen’ noemen voor wat betreft de figuur Geronimo Stilton. Zijn boeken lezen gaat me een beetje te ver (vooral omdat het er zo veel zijn), maar tevens omdat ik niet meer tot de doelgroep behoor. We hebben hem al twee jaar op rij uitgenodigd in de bibliotheek. Straks zullen we hem vragen of hij ook in 2011 nog eens langs wil komen! Alle elementen zijn aanwezig om er een leuke dag van te maken.

UPDATE

Vol goede moed trok ik samen met mijn moeder, broer en petekind richting Bokrijk voor de allereerste voorstelling van de GS-muisical. Net voor de zoektocht naar een parkeerplekje hebben we Hanne en dochter Sam al gespot aan de ingang. De temperatuur buiten is vrij optimaal (een graadje of 3 boven nul) en geen sneeuwbuien meer. Aan de ingang hebben zich ondertussen al flink wat mensen met kinderen verzameld. Hanne vangt al snel onrechtstreeks een gesprek op tussen twee medewerkers van Bokrijk over GS. Blijkbaar heeft de brandweer een negatief advies gegeven om de voorstellingen van vandaag te laten doorgaan. De tent zelf zou wel in orde zijn, maar blijkbaar ligt er te veel sneeuw in de onmiddellijke omgeving. Het fijne komen we niet meteen te weten, ook achteraf kunnen we enkel gissen omdat we niet in de buurt van de circustent zijn geweest.

Het meest frappante is eigenlijk het feit, dat niemand (helemaal NIEMAND) van de organisatie (noch het domein Bokrijk, noch Sherpa of iemand die als woordvoerder/ster van het evenement had kunnen optreden) de mensen heeft verwittigd over de afgelasting. Het nieuws verspreidde zich als een lopend vuurtje onder de aanwezigen. Een klein aantal mensen maakten rechtsomkeer, de meerderheid liep verder richting ingang van het domein. De mensen aan de ingang lieten de bezoekers die een geldig toegangsbewijs hadden en/of een Bokrijkabonnement toonden gewoon toe.

We waren er zelf vrij snel uit, dat we er maar gewoon een plezante namiddag van gingen proberen te maken. Roepen, schreeuwen, tieren of kwaad worden had geen enkele zin dus staken we er geen energie in. De mensen van Bokrijk zelf konden er overigens niets aan doen, iedereen moet zich tot Sherpa wenden om compensatie te krijgen. Soit, wij wilden onze dag positief invullen dus wandelden wij in Bokrijk rond. Een pannenkoekje hier, een bessenjenever daar, de kinderen konden glijden over de sneeuw of voortgetrokken worden op de door Hanne meegenomen slee en ze konden attracties meepikken van de opgestelde kermis. Eigenlijk waren ze vrij snel over de eerste teleurstelling heen, denk ik. We pikten nog een klein stukje mee van de vuurmakers, maar de langdradigheid van het spektakel noopte ons tot een iets snellere uittocht dan voorzien.

Waarmee we nog eens terugkomen op dé vraag die iedereen bezighield: waarom kon men de bezoekers van de GS-muisical geen mailtje of sms’je sturen, desnoods een kort telefoontje doen om hen op de hoogte te brengen? Zoveel communicatiekanalen, maar er wordt op geen enkele manier contact opgenomen door Sherpa. Ze hebben al onze persoonlijke gegevens, maar het blijft windstil van hun kant. Wij wonen nu nog in de buurt, maar ik hoorde dat er mensen van West-Vlaanderen en de Kempen aanwezig waren (mijn broer bijvoorbeeld). Zou het geen teken van beleefdheid zijn als je die mensen gewoon contacteerde?

Ik heb daarstraks een beleefde mail gestuurd naar Sherpa met dé vraag die hun maandagmorgen wellicht zal domineren: op welke manier denkt Sherpa de geannuleerde voorstelling(en) van zondag te kunnen compenseren? Morgen hoop ik daar een klaar en duidelijk antwoord op te krijgen. Eigenlijk denk ik het antwoord van Sherpa nu al te kennen: gelieve een nog beschikbare datum naar voor te schuiven, in het andere geval krijg ik gewoon mijn geld terug. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze tot meer in staat zijn.

In het verleden bestelde ik eens ooit 10 tickets voor een voorstelling van Cirque du Soleil via Sherpa. Per ticket kwam er liefst 4 euro extra kosten bij, d.w.z. een meerprijs van 40 euro. Het enige positieve wat ik daarvan heb onthouden: maandagmorgen tickets besteld, dinsdagmorgen zaten ze al in de bus. Het heeft voor GS wel eventjes geduurd voor de tickets effectief in de bus vielen. Maar zoals reeds eerder gezegd: het heeft weinig zin om je druk te maken, ’t is een typisch geval van overmacht.

UPDATE 2

Vanmiddag even voor 12u kreeg ik een mailtje van Sherpa waarin ze zich excuseren voor de overlast die hun geannuleerde voorstelling heeft teweeggebracht. Officieel klonk het ongeveer zo:

WEERSOMSTANDIGHEDEN ZORGEN VOOR AFLASSING

Beste kinderen,
Geachte Mevrouw, Geachte Heer,

Eerst en vooral willen we jullie namens ‘Fantastische Producties’, de producent van ‘Fantasia’ van Geronimo Stilton, onze excuses aanbieden.
Wat gisteren een feestelijke middagvoorstelling had moeten worden is uitgedraaid op een anticlimax. De producent heeft immers op het laatste ogenblik moeten beslissen om de voorstelling af te lassen. Een aantal technische problemen lagen aan de basis van deze beslissing, veroorzaakt door de extreme weersomstandigheden en temperaturen van de laatste dagen. Tot op het laatste ogenblik werd in overleg met de lokale brandweer gezocht naar mogelijke oplossingen. Pas tegen de avondvoorstelling was de toestand onder controle en kon de geplande voorstelling van start gaan.

Naast onze excuses bieden we u graag volgende oplossing aan opdat u en uw kinderen toch nog van ‘Fantasia’ zouden kunnen genieten: We openen een extra voorstelling op 6 januari om 15 uur en op 7 januari om 15 uur. We beseffen dat deze ervaring verre van prettig was, maar wij hopen u toch nog in Bokrijk te mogen begroeten op een voorstelling van ‘Fantasia’.

Met vriendelijke groeten,

Het Fantasia-team

Of dat een genoegdoening zal zijn voor alle aanwezigen die gisteren in de kou zijn blijven staan (letterlijk én figuurlijk) is natuurlijk maar de vraag. Mijn collega boekte ondertussen om voor haar en haar dochter. Ik heb vanmiddag opnieuw contact opgenomen met mijn broer om te zien of hij zich op één van de nieuwe data kan vrijmaken. Normaal gezien vormde dat geen probleem, maar de gezinssituatie moet het dan wel toestaan.

Het is ook weer typisch dat Sherpa of het organisatiebureau twee nieuwe data plant (donderdag en vrijdag) op momenten dat de meeste mensen gewoon aan het werk zijn. De kinderen hebben allemaal vakantie, maar ouders en aanverwanten daarom nog niet natuurlijk. Ik zit zelf in die situatie en ik ben wellicht niet de enige. Omboeken zal normaal geen probleem vormen, ik heb het vanmiddag op het werk al even nagevraagd. Met een soepele baas én toffe collega’s die eventueel willen schuiven in hun werkschema is er gelukkig veel mogelijk. Er is dus een reëele kans dat ik de vrijdagvoorstelling kan meepikken. To be continued …

UPDATE 3

Woensdagmiddag heb ik mijn tickets van de afgelaste voorstelling telefonisch kunnen omboeken naar de voorstelling van vrijdag 7 januari 2011. Oorspronkelijk zat ik in blok B (schuin rechts van het podium), nu zit ik op de derde rij in Blok D (recht voor het podium) volgens de vriendelijke jongedame die ik aan de lijn kreeg. Een uitgebreid verslag komt eraan als het zover is. Dit verslag is nu iets lijviger geworden door krachten buiten onze wil om. 😉

Posted 26/12/2010 by ambijans in Algemeen, Theater

14 responses to “Fantasia : De Giga Grote Muisical (Geronimo Stilton) in Bokrijk

Subscribe to comments with RSS.

  1. dat het de meest-verkopende en meest-uitgeleende kinderboeken zijn, dat wil ik eventueel nog geloven. Maar de allerbeste? Gelukkig is mijne oudste na een jaar Geronimo, overgeschakeld op het betere werk. En dan hebben we het niet over Marc de Bel, maar Roald Dahl.

  2. Het middendeel uit dit bericht komt trouwens rechtstreeks van de website, da’s weer een typisch gevalletje ‘marketingpraat’ om volk te lokken. Als Geronimo Stilton echter de opstap is naar méér leesplezier én naar andere spannende boeken uit onze collectie (zoals Pieter heeft ontdekt) dan is de missie eigenlijk geslaagd. Ik denk/hoop dat kinderen, die je anders moeilijk aan het lezen krijgt de smaak alsnog te pakken krijgen via GS.

  3. Marketingpraat of niet. Sinds vandaag heeft Geronimo afgedaan als held van mijn kinderen. Na 45 min. in de koude te staan aanschuiven, kregen we botweg te horen dat de voorstelling was afgelast omwille van de onvoorziene weersomstandigheden.Geen uitleg, geen verontschuldiging, geen glimp van Geronimo, geen procedure voor omwisselen van kaarten of het terugkrijgen van de duurbetaalde kaarten. Een regelrechte schande. Ik hoop dat we snel onze kaarten van 37,5 € terugbetaald krijgen… misschien kunnen we er dan inderdaad boeken van R. Dahl mee kopen.

  4. inderdaad, er zou wat betere communicatie mogen zijn ivm. het niet kunnen doorgaan van een voorstelling,
    zelfs nu (22.00uur ’s avonds) staat er nog geen info op de website,
    er kan natuurlijk altijd iets mislopen, maar een klein woordje uitleg had toch wel gekund, daarvoor zijn de tickets duur genoeg

  5. Geldzucht van Sherpa is groter dan kinderwens !!!

    De voorstelling word dan nog medeondersteund door VTM kzoom – Bokrijk, … Een grote schande. Als werknemer bleef ik alvast niet werken bij zo’n organisatie. Werknemers staken alleen als ze zelf de dupe zijn van hun werkgever, maar als de klanten de dupe zijn dan staken ze niet en zijn ze de dag nadien gewoon terug op post !!! Toffe helden zijn het.

  6. Kan iemand mij zeggen hoe lang de voorstelling duurt ?
    Dit om een idee te hebben om hoe laat we nze treintickets kunnen boeken voor de terugreis.
    Avast bedankt voor de reactie.

  7. Viktor.be en niet Sherpa als hoofdverantwoordelijke ?

    Hoewel Sherpa duidelijk in gebreke blijft(24 uur na mijn aanvraag om vervangkaarten voor een andere datum, heb ik nog steeds geen antwoord), zijn zij vermoedelijk niet de grote schuldige achter het amateuristisch geklungel van de afgelaste Geronimo Muisical voorstelling. Sherpa is volgens mij een tussenpersoon die enkel instaat voor de ticketverkoop.
    De echte organisator achter deze musical is het antwerpse evenementenbureau Viktor. Als hoofdorganisator van dit gebeuren, hadden zij de bezoekers van de afgelaste voorstelling duidelijk moeten informeren over wat er aan de hand was. Meer nog, zij hadden duidelijk moeten communiceren hoe de gedupeerde bezoekers hun vervallen kaarten konden omruilen voor nieuwe, of hoe ze hun geld konden terugkrijgen.
    Het dichthouden van de kassawagen, het uitblijven verdere informatie op de website http://www.gigagrotemusical.be, en het ontbreken van iedere relevante communicatie op het terrein zelf is pure oplichterij.
    Aangezien zij niets communiceren, vermoed ik dat dit een bewuste strategie is om de gedupeerde bezoekers zoveel mogelijk in het ongewisse te laten. Hoe minder mensen weten hoe ze hun geld moeten terugvorderen, des te meer geld in hun zakken blijft zitten…
    Ik heb de directeur van het bedrijf De Heer Wouter Boits vriendelijk verzocht voor een woordje uitleg, een verontschuldigingsbriefje naar alle teleurgestelde kinderen (via Sherpa hebben ze alle email-adressen van diegen die een kaart gereserveerd hebben) en een oplossing voor het vergoeden van de gedupeerden. Tot dusver geen enkele reactie van het bedrijf Viktor. Als we met z’n allen gaan mailen naar ‘wouter.boits@viktor.be’ kunnen we de druk misschien wat opvoeren…

    • @ Kris: ik heb ondertussen een update van het bericht geplaatst. Je kan telefonisch via Sherpa je tickets omboeken voor nieuwe middagvoorstellingen (donderdag 6/01 én vrijdag 7/01 om 15u). Iedereen die zijn/haar abonneenummer + reservatienummer van tickets via het formulier op hun website doormailt krijgt normaal zo’n bericht. Iedereen tevreden stellen wordt een moeilijke klus vermoed ik (ik ga zelf ook nog omboeken waarschijnlijk). Een degelijke organisator licht vooraf de mensen keurig in, daar kan niet de minste twijfel over bestaan. Ik begrijp nog steeds niet dat er gisterennamiddag zo laks is opgetreden. Organisatorisch is men zwaar tekortgeschoten, om maar eens een groot understatement te gebruiken. 😉

  8. Na het lezen van dit verhaal wil ik nog iets kwijt.
    Wij hebben zondag 185Km vanuit Nederland naar Bokrijk gereden om de show te zien, daar hoorden we pas dat de show was afgelast, na een belletje met Sherpa konden wel gelijk de kaarten worden ingeruild of terugbetaald, geen probleem dus.
    Maar een dag later heb ik een mailtje naar victor.be gestuurd en daar hoor ik dan niets van dat vind ik dan weer niet kloppen.
    Mijn kinderen hadden de show graag gezien maar dat is nu dus niet meer mogelijk.

    Groet Marcel

    Marcel Knuiman
  9. Ik heb onmiddelijk dezlfde avond een mail gestuurd naar Sherpa, met de vraag van terugbetaling, daar we van 6 tot 8 januari in Eurodisney zitten.

    Tot op vandaag heb ik nog geen enkel mailtje ontvangen, geen verontschuldiging, geen oplossing, niets.

    • De enige tip die ik kan geven: vermeld je reservatienummer en klantennummer, dan zou het normaal gezien in orde moeten komen. Ik kreeg de dag erna toch een standaardmailtje terug van Sherpa. Mocht ik niet hebben kunnen omboeken, dan werd het geld gewoon teruggestort.

  10. hallo,

    ik heb alle gegevens naar hun doorgemaild, de kaartnummers ,het bevestigingnummer , alles,en nog steeds geen mail terug.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: