Etentje @ Bitter-Zoet   10 comments

Daar waar kwissen, muziek, film, literatuur en dagdagelijkse dingen de hoofdmoot vormen van mijn blog, is er uiteraard ook plaats voor andere leuke dingen des levens. Zoals o.a. op ons favorietenlijstje het begrip ‘eten en drinken’ een vrij prominente plaats krijgt. Hier geldt het motto: ‘het hoeft niet altijd duur te zijn, om bij ons goede punten te kunnen scoren’. We zouden dit keer zelfs meer kunnen zeggen: het moet niet altijd in Spanje gebeuren of elders onder de zon plaatsvinden om gezellig te zijn. Dicht bij huis kan net zo tof zijn! Hoewel de julimaand wellicht al naar de vaantjes is door het wisselvallige (zomer)weer. Terwijl we toch nog enkele plannen hadden gemaakt deze maand. Gisterenmiddag bijvoorbeeld belde een kameraad met de mededeling dat hij twee gratis tickets had voor Gent Jazz vanavond omdat hij zelf niet kon gaan. Had interessant kunnen zijn met Red Snapper, Morcheeba en Daniel Lanois’ Black Dub op de affiche, maar de culinaire plannen gaan uiteraard voor.

Vroeger hadden we vrijwel op wandelafstand een sterrenrestaurant liggen (De Barrier), hier net over de brug in Houthalen-Helchteren. Het zal daar nog wel de moeite zijn nu Bart Claes & co de touwtjes in handen hebben genomen en er een naamsverandering naar Innesto is gebeurd. Maar als we via de Houthalenseweg richting Zonhoven centrum rijden belanden we gewoon vanzelf bij Bitter-Zoet, dat zich onmiddellijk rechts in de draai (het vroegere koffiehuisje Hullentul) een vaste stek probeert te veroveren. Nadat er twaalf jaar totaal niets gebeurde herrees er begin mei uit het niets (zo leek het althans) een nieuwe zaak: Bitter-Zoet.

Wij passeren er meermaals per dag op weg naar ons werk, dus wij wisten wel beter. Al meer dan een jaar was duidelijk dat er terug een restaurant zou komen. Zoals overal elders kwamen ‘burengeruchten’ ons al snel ter ore dat er iets te gebeuren stond. De Hullentul kenden we dus al, daar kwamen we wel eens over de vloer. En niet alleen omdat Mieke (het toenmalige buurmeisje van het etablissement) daar wel eens vakantiewerk deed. Hoewel dat mooi meegenomen was, laat ons eerlijk zijn! Vanavond doen wij (ouders, oom, tante en ikzelf) de smaaktest. We zullen achteraf weten te zeggen of het voor herhaling vatbaar is met bijvoorbeeld mijn allerliefste collega’s.

UPDATE

Rarara, wie kwamen er weer net na het afgesproken uur opdagen? Jawel, mijn oom en tante. Het schijnt een beetje de ziekte van de familie Truyers te zijn (als we de buitenstaanders mogen geloven). Dit keer is dat echter geen probleem omdat het restaurant eigenlijk op wandelafstand ligt. Bij aankomst zien we dat er twee van de pakweg 7 tafeltjes bezet zijn (een tafeltje van twee en een iets grotere tafel van ca. acht personen). De inrichting van Bitter-Zoet is vrij sober en strak (wij zitten aan het raam net tegenover de prachtig gekalligrafeerde muur met meer info over Bitterzoet). Volgens mijn vader is het geraamte van de vroegere Hullentul nog vrij goed te herkennen als hij eens naar de structuur van de balken kijkt. Maar hij ziet ook onmiddellijk dat er nog redelijk wat veranderingen zijn aangebracht. Zo blijkt de ruimte boven naar het schijnt ideaal voor een man of 15 die liefst afgescheiden zitten in groep. De ruimte wordt wel eens benut, maar vanavond blijkt dat niet nodig. Vroeger (toen alles naar het schijnt beter was) zag je de mensen daar gewoon zitten, nu zitten ze volledig afgeschermd zodat ze wat privacy hebben.

Wij zijn altijd gewend om te starten met een aperitiefje, maar nadat we willen starten met een fles cava, worden we er vriendelijk op gewezen dat ze hier geen cava serveren. Dat het hier wel degelijk om een BIERconcept ging, hadden we mijn oom en tante vooraf misschien beter moeten inlichten. Maar goed, wij stelden de vraag en kregen een duidelijk antwoord. We konden wel een keuze maken van de bierkaart (volgens mij waren ook porto of wijn mogelijkheden doch daar ben ik niet helemaal zeker van). Er blijkt cava te bestaan op basis van bier (Malheur geheten), maar de mannen kiezen voor een gewoon biertje, nu ja … gewoon! Ik ga voor de Lucifer, mijn vader voor Ter Dolen blond en mijn oom voor Keizer Karel. De dames in het gezelschap gaan voor de cava op basis van bier, zijnde een Malheur. Achteraf blijkt dat in hun geval bijna een malheur te zijn, omdat het glas zeer slecht was ingeschonken (veel schuim, weinig cava/bier). Het kleine mankementje wordt snel rechtgezet met een goed ingeschonken glas. Laat ons eerlijk zijn, hun cava was gewoon een veredeld biertje (wisten wij veel!). Ik zou daar persoonlijk nooit voor hebben geopteerd, maar soit! Tweede kleine minpuntje: drie van de vijf tafelgenoten hebben een servet op de tafel liggen, de overige twee moeten er eentje vragen aan het personeel. Gelukkig wordt dat euvel snel rechtgezet.

Vooraf krijgen we een hapje, zijnde sushi en iets met gemarineerde eend. Klein maar fijn moeten we zeggen! Als biertje krijgen we er een Maredsous bij geserveerd. We zijn er vrij snel uit dat we gaan voor de driegangenmenu. Als voorgerecht krijgt iedereen hamburger van ombervis met remouladesaus. Omdat we nog nooit van ombervis hebben gehoord, stellen we daar een vraag over. Het blijkt een zoetwatervis te zijn. Vermits ik de enige ben die voor vlees kiest volgt er voor mij een varkens côte à l’os met huisbereide pickles, de rest krijgt zeewolffilet met black tiger garnaal en couscous. Ik krijg er een Kameraad tripel bij, de rest moet het stellen met een Vedett. Als dessert krijgen we allemaal een Javanais van Bosbier met gelei van frambozen. Ondertussen zijn er aan het tafeltje achter ons nog vier mensen aangeschoven en ook de bekende Limburgse auteur Bart Demyttenaere schuift aan een tafeltje aan (met één van zijn zonen vermoed ik).

Na ongeveer twee uur tafelen gaan we buiten nadat we ca. 40 euro per persoon hebben betaald. Het eten is wel heel erg de moeite, maar de porties zijn eerder aan de kleine kant. Haute cuisine m.a.w. Ook het feit dat alle gerechten op basis van bier zijn bereid is eventjes wennen, want zeker in Zonhoven is dat vooralsnog een vernieuwend concept. Benieuwd of men na verloop van tijd toch niet zal overschakelen op een klassieker als een hors-d’oevre, je weet maar nooit als er straks toevallig een bende fietsers in de buurt passeert. Men streeft bij Bitter-Zoet duidelijk naar een gastronomische keuken voor de meerwaardezoeker. Wie veel wil eten voor minder geld kan in dit geval beter naar de eerste de beste frituur gaan (ook dat heeft allicht zijn charmes). Waarmee we alle frituristen in ons land geen steen willen werpen. Ons eindoordeel is dan ook redelijk positief, hoewel we vermoeden dat de gemiddelde Zonhovenaar 40 euro per kop vrij prijzig zal vinden. We durven Bitter-Zoet zeker aanraden, maar grote eters (zoals ons) kunnen enkele uren vooraf beter nog wat voedsel tot zich nemen (wij kunnen er ook niets aan doen). Gelukkig moeten ze het hier niet enkel van Zonhovenaars hebben, zelfs mensen van buiten onze dorpsgrenzen weten Bitter-Zoet precies liggen. Ook de bediening en omkadering konden onze goedkeuring wegdragen. Ik denk dat ik nog eens ooit terugga, blijkbaar wisselt hun menukaart elke maand, net zoals hun bierassortiment waardoor het ‘déjà vu’ gevoel wel enige tijd achterwege zal blijven. Liefhebbers kunnen zich overigens abonneren op de mailinglist, die je op de website kan terugvinden.

UPDATE 2

Zoals sommige bezoekers hebben gemerkt deed ons artikeltje nogal wat stof opwaaien (deels terecht, deels onterecht). Terwijl het nochtans geenszins onze bedoeling was om hier af te rekenen met hardwerkende zelfstandigen die een bloeiende zaak uit de grond willen stampen. Ik was er persoonlijk van overtuigd dat ik hier een vrij algemeen verslag had neergepend, waarin ik zelfs aangaf dat het mij ten zeerste had aangestaan. We hebben hier en daar lichte aanpassingen gedaan (zonder daarbij te raken aan de kern van het blogbericht). Mochten er mensen zijn die zich (onterecht overigens) geviseerd voelden, dan wil ik mij daar oprecht voor verontschuldigen. Om maar te zeggen dat we het hier vooral gezellig willen houden!😉

Eén ding wil ik toch nog graag aanhalen: vergis je vooral niet in de kritische geest van de modale (of hoe moet ik ze anders noemen?) Zonhovenaars. Als Zonhovenaar meen ik dat hier toch eventjes te mogen meegeven, zonder daarmee te willen veralgemenen (er bestaan gelukkig nog altijd uitzonderingen). Noem het dan maar de mening van het koffiehuis of taverneminnend publiek (ieder zijn meug), maar een collega die daarstraks vroeg hoe ons etentje nu was meegevallen zei letterlijk: ‘ik hoor het van meer mensen: goed en lekker gegeten, maar prijzig’. Maar goed, die prijzenpolemiek gaan we hier dus niet meer voeren.

Bij Zonhovenaars gaat het overigens verder dan dat (ergernis die ik hier al meer dan eens heb laten horen en tot vervelens toe heb willen delen). Cultureel gezien wordt de lat meestal zo laag mogelijk gelegd (‘officieel’ om een zo breed mogelijk publiek te kunnen aanspreken), maar vooral (laten we eerlijk zijn) omdat ‘hogere cultuur’ de Zonhovenaar geen barst interesseert. Gelukkig kan de meerwaardezoeker nog terecht buiten Zonhoven. Zo hebben we een viertal toneelgroepen (die op één na) allemaal hetzelfde doelpubliek beogen. Deels uit gemakzucht, deels omdat ze er gewoon het publiek niet voor hebben om te experimenteren. De inwoners willen dat er zoveel mogelijk aan cultuur wordt gedaan, maar als er dan eens wordt afgeweken van de platgetreden paden dan stuurt men massaal zijn kat. Nee, carnaval … daar zijn ze gek op! En hoe banaler de affiche van ZTD is, hoe meer volk er opdaagt. Of we dat nu erg vinden of niet, in ons dorp is dat ‘de bittere realiteit’.

’t Is zoals dat overbekende spreekwoord ‘Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet’. Neem vooral zo weinig mogelijk risico’s, speel op ‘safe’ en het komt wel goed. Ik zet me daar graag tegen af en stel de pertinente vraag: ‘mag het af en toe eens iets mééér zijn?’ Waarmee we weer terug bij de kern van jullie zaak komen. Fantastisch dat jullie zo ondernemend zijn en dat BIERconcept hier bij ons komen implementeren, maar hou er aub rekening mee dat er af en toe kritiek komt uit bepaalde hoek. Kritiek is er niet altijd om mensen neer te sabelen, maar kan soms ook opbouwend werken. Ik wens jullie héél erg veel succes in de toekomst en hoop dat jullie hier een klassezaak kunnen uitbouwen. Zonhoven heeft daar zeker wel nood aan. Aan ‘middelmatigheid’ ontbreekt het ons dorp niet, maar als we ooit een échte voorstad van Hasselt willen worden kan Bitter-Zoet misschien al voor die meerwaarde zorgen!🙂

Posted 17/07/2011 by ambijans in Algemeen, Culinair

10 responses to “Etentje @ Bitter-Zoet

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik zou graag als uitbater van BitterZoet voel ik mij een beetje verongelijkt en zou ik even willen reageren.

    De prijs van een 3 gangen menu met hapje vooraf en bieren inbegrepen is bij ons €36,00. een kleine zoektocht op het internet geeft mij aan dat in andere zaken in de gemeente de menu resp. €28 en €38,5 pp kosten zonder dranken (over het algemeen €12,00 extra). Daaruit kan ik toch concluderen dat wij niet overdreven duur zijn.

    Over de porties valt natuurlijk altijd te twisten naarmate men al dan niet een grote eter is, maar in een vlees hoofdgerecht in een 3 gangen menu serveer ik varkens côte à l’os van 220gr. Niet echt een kleine portie dus. Vooral de zin “Wie veel wil eten voor minder geld kan in dit geval beter naar de eerste de beste frituur gaan ” stoot mij hierin een beetje tegen de borst. We zijn geen brasserie, geen taverne, zeker geen frituur, maar een RESTAURANT. En de Zonhovenaar die regelmatig op RESTAURANT bezoek gaat, zal concluderen dat wij voor een restaurant geen kleine porties geven en zeker niet te duur zijn.

    Malheur is geen bier op basis van cava en al zeker geen “veredeld biertje” maar een bier gebrouwen en daarna afgewerkt volgens hetzelfde procédé als men van wijn cava of champagne maakt. Het euvel met het slecht gevulde glas Malheur. Dat hebben we ook onmiddellijk rechtgezet zonder discussie, maar jammer genoeg schrijft u dit niet. De jongedame was haar eerste service bij ons aan het werken en maakte inderdaad een foutje bij het uitschenken.

    Mijn conclusie is dan ook de volgende:
    Wij komen naar buiten als een bierrestaurant waar gekookt wordt met bieren en ze bieren serveren. Natuurlijk hebben wij dan geen cava. Wij proberen een uniek concept op poten te zetten en worden hierdoor langs alle kanten positief in gestimuleerd. Maar het zijn de ,als ik mij zo mag uitdrukken, brasserie en taverne mensen die ons in een slecht daglicht stellen en het concept niet vatten. De Restaurant bezoeker weet wat hem te wachten staat en is al meermaals terug gekomen.

  2. Hilaire, ik ga straks eventjes reageren (zit nu op m’n werk), maar ik snap jouw reactie wel hoor. Straks zal wel duidelijk worden dat we allebei ongeveer op dezelfde golflengte zitten, don’t worry!😉 Ook de rest van de opmerkingen zullen we proberen te beantwoorden. Voor alle duidelijkheid: ik ben geen restaurantcriticus, ik heb ook NOOIT gepretendeerd dat te zijn (we zitten hier niet bij ‘Mijn Restaurant’) dus neem alles aub niet té serieus. Je merkt ook dat ik hier niet aan ‘censuur’ doe, dus … Btw, lees gerust elders wat artikels van deze blog en je zal merken dat we er een gewone huis, tuin & keukenblog op na houden. Voilà! Straks wederwoord.🙂

    • Is dit uw manier om mensen die iets unieks uit de grond willen stampen te stimuleren? Gelieve de commentaar dan voor u te houden tenzij u er wel iets degelijks vanaf kent. Uit uw artikel blijkt dat u zowel van eten als van drinken niks kent.. Een spijtige zaak.
      Odette

  3. Beste
    Ik ben een regelmatige bezoeker van “bitter-zoet” en heb toch enkele bedenkingen bij jouw mening.
    Ze hebben de Hullentul goed gereconstrueerd??????????
    De hullentul was een donker, zwaar bemeubeld,muf en ruikend naar pannekoeken “koffiehuisje”. Ik denk niet dat er één van deze elementen zijn terug te vinden.Het is nu fris en stijlvol.
    “we gaan voor een flesje cava” Ik ben van mening dat wanneer je een bierrestaurant binnen stapt men geen cavakaart moet verwachten.
    Schuimt een cava op basis van bier niet altijd meer???? Moeilijk te zeggen wanneer je het niet kent en nu pas voor de eerste keer een “malheur” drinkt.Weinig recht van spreken.
    De rest moet het stellen met een vedett???? minderwaardig???
    Overschakelen naar klassiekers????? Dan moet je naar de vidéé-ruikende tavernes gaan in zonhoven,en dan heb je keuze genoeg.
    Ik denk dat wanneer je ergens een drie gangen menu gaat nuttigen met aangepaste bieren je meer dan 40€ op tafel moet leggen. Een goede steak met een een speciaal biertje en dessert in een “taverne” ben je meer dan 40€ per persoon kwijt.
    Ik vind het positief dat je terug zal gaan en dan wat “meer” genieten en niet zo rond kijken en toch wel onterechte opmerkingen geven.
    Ik zal de groeten doen aan de BV “BART” want die heeft er zeker van genoten

    kris schepers
  4. Ik wens toch even te reageren op bovenstaande!
    We gaan erg geregeld uiteten en kunnen dan ook concluderen dat we hier steeds een gezellige avond hebben beleefd, dit vergezeld met een super vriendelijke bediening, vernieuwende biertjes en topkwaliteit van eten! Als groter eters zijn we nog nooit met honger buiten gegaan hoor! Ze hebben trouwens super lekker zelfgemaakt brood, wat ze onbeperkt komen aanvullen! Aanrader dus!!!
    Allen daarheen!!!! Zonhoven is een uitstekend restaurant rijker!!!!

  5. zijt ge nu naar de frituur moeten gaan , of niet.
    Het is eigen aan kritiek dat het de deels objectieve, deels subjectieve perceptie van de bezoeker weergeeft. En dat geldt zeker voor een restaurant bezoek; over kleuren en smaak kan je moeilijk redetwisten.
    En ja, de familie van de ambijansen zijn grote eters. Dat heeft dan helemaal niks te maken met een taverne gevoel. Oftewel heb je genoeg ofwel niet. En er is niks mis mee om te stellen dat je wel een cavaatje zou lusten, zelfs in een bierrestaurant.
    Uiteraard heeft de restaurateur het recht om een aantal van de geuite opmerkingen te beantwoorden en aan te vullen.
    Maar zich te vlug aangevallen voelen is een uiting van (te) weinig voeling met het divers klienteel dat je over de vloer krijgt. En het is niet omdat de rode draad ‘ bier’ is dat iedereen dit per definitie moet goed vinden. en maar goed ook want er zou anders geen concurrentie zijn.
    Al bij al een storm in een glas water, die alleen maar kan luwen door een tweede bezoekje aan het restaurant.
    Veel succes voor Hilaire en de zijnen, en veel eetgenot voor de bezoekers.

    • Beste Johan,
      je hebt absoluut gelijk als je zegt dat perceptie deels objectief, deels subjectief is. Ik vind echter nergens terug dat wij een restaurant runnen waar wij: zelf ons brood bakken, zelf hamburgers van vis maken (geen gefrituurde beckers), zelf pickles maken (ipv devos lemmens) zelf javanais maken (geen diepvries). Dat je bij ons een stoffen servet krijgt en geen papieren prulletje. Dat maakt nochtans het verschil in prijs tussen een taverne en een restaurant. En dat is zeker niet subjectief te interpreteren.
      Ik vind het NIET juist dat je in ons concept een cava kan krijgen. Dat doet al onze inspanningen teniet. Natuurlijk moet niet iedereen dit goed vinden, maar wat verwacht je dan als je naar een BIERrestaurant gaat????? Als je morgen naar een visrestaurant gaat moet je toch ook geen vlees bestellen.
      Ik voel mij zeker niet te vlug aangevallen, maar de subjectiviteit had naar mijn gevoel toch de bovenhand.

  6. Ik denk dat Johan hier al aardig wat heeft rechtgebreid, maar wil toch graag nog enkele dingetjes toelichten voor een aantal mensen.

    @ Hilaire: ik denk idd dat jouw vergelijking met andere ‘betere’ restaurants in Zonhoven (Le Mas, Place Ma Tu Vu, Cuisine d’Eté, Sjiek, …) volledig klopt. Die ‘frituuropmerking’ maakte ik eerder voor mensen die liefhebber zijn van het ‘eat as much as you want principe’ voor low budgeteters (want ik ken er zo enkele). Dat cliënteel kan ‘Bitter-Zoet’ best mijden lijkt me (ze weten niet wat ze missen, maar da’s weer een andere kwestie). Het enige Malheur dat ik kende is een kwisploeg uit Oost-Vlaanderen, dus vergeef me de term ‘veredeld biertje’. Zoals je ziet ben ik geen kenner.😉 Die opmerking over het opnieuw inschenken ervan pas ik gewoon aan, want die was terecht. Jouw conclusie lijkt me ook correct: het is iets totaal nieuw voor de Zonhovenaar (het moet niet altijd iets voor de hand liggend zijn), dus laat ze Bitter-Zoet maar allemaal gaan ontdekken. Toch nog een klein vraagje (het risico om hier straks weer voor ‘dom’ te worden uitgemaakt neem ik er dan maar bij): stond er nu wijn/porto (of een ander aperitief/digustief) op de drankenkaart?

    @ Odette: nee, da’s waar (ik ken niks van koken), maar ik weet wel of ik iets lekker vind (en ik schrijf gewoon graag als hobby als dat gepermitteerd is). Uw reactie laat echter uitschijnen dat u er wél alles van kent. Proficiat daarvoor! Ik wens u verder nog een prettig leven toe. No hard feelings!

    @ Kris: ik geef toe dat ‘gereconstrueerd’ (nu ik het zo nog eens nalees) heel vreemd overkomt. Ik wilde vooral zeggen dat mijn vader het oorspronkelijke ‘Hullentul’ nog enigszins herkende in de balken enz. Uiteraard was Hullentul op het einde geen fris ogende zaak meer (ik zou zelfs meer durven zeggen), maar straks krijg ik misschien de vroegere eigenaars weer op mijn dak (wie weet lezen die ook mee). De zaak heeft een totale metamorfose ondergaan en dat was nodig. En er is zeker niks mis met Vedett (ik drink dat zelf ook graag) dus die zin moet je absoluut niet denigrerend interpreteren (dat ligt dan aan jou, niet aan mij). Ik zie ook niet in wat er mis is met rondkijken in een restaurant (tenzij je me daar de richtlijnen/etiquetteregels eens van wil doorsturen). Ik ben blij dat Bart ervan heeft genoten, sterker nog … dat doet me een groot plezier.😉

    @ Leander: GMTA! Dat brood was inderdaad heerlijk, maar ik durfde niet bijvragen omdat ik dacht dat het niet kon/mocht. Té verlegen hè, volgende keer vraag ik met plezier bij. Reclame mag er zeker worden gemaakt, maar hebben ze dan nog wel genoeg parking voor de deur?😉

    @ Johan: ik zou nooit achteraf naar een frituur gaan, daar ben ik gewoon té trots voor. Achteraf thuis wél nog cava gedronken en dat moeten bekopen met een klein katertje de dag nadien. God/’BV’ Bart/de man met de hamer (schrappen wat niet past) straft onmiddellijk (zoals je ziet).😀 Zonderik stond (nog niet) op de kaart, we hebben de vriendelijke serveerster er overigens op gewezen dat je daar absoluut gerechten mee kon klaarmaken. Ze zou de tip doorgeven. Dat tweede bezoekje zullen we binnenkort eens plannen. Maar straks de tekst toch eventjes herschrijven, zonder al té veel aan zelfcensuur te moeten doen. En hopelijk alsnog iedereen tevreden stellen (een quasi onmogelijke zaak), maar we blijven ernaar streven.🙂

  7. @Mr.Ambijans…. even ter info:
    – Er zal op termijn parking worden bijgemaakt aan de linker zijde van het pand!😉 Parkeren lijkt me immers minder een probleem dan een tafeltje te bemachtigen in de toekomst!!! Hilaire…bij deze ik reserveer alvast!🙂
    – porto op de kaart weet ik niet, maar zelfgemaakte limoncello is absoluut een mega aanrader! (ook dit is een tip!)
    Hilaire, ge doet dat verdorie goed man! Jonge ondernemers moeten een kans krijgen… good luck man!

    • @ Leander: extra parking kan zeker geen kwaad, ’t is nl. geen sinecure bij grote drukte vlot en vrolijk terug op de Houthalenseweg te geraken als er veel verkeer passeert. Misschien heeft buur Ivo er geen probleem mee als er tijdens het weekend gebruik wordt gemaakt van zijn parking aan de rechterzijde.😉
      Hilaire heeft me ondertussen bevestigd dat er zowel porto als wijnen op de kaart staan, maar dat de nadruk blijft liggen op bier.

Geef een reactie

