Who wants to be a millionaire … me?   1 comment

Maandag 8 augustus, 17:09 voel ik mijn gsm in mijn broekzak trillen. Blijkbaar heb ik een berichtje ontvangen. Ik laat de wagen geparkeerd op het grasveld voor de ouderlijke woning staan, omdat ik ’s avonds nog naar de film ga in Koersel. Bij het naar binnen lopen check ik snel van wie het bericht afkomstig is. Al vrij snel wordt duidelijk dat de afzender mij totaal onbekend is. Maar mijn ontvangen boodschap laat helemaal niets aan de verbeelding over.

NOKIA PROMO. Your mobile number won 270.000 pounds. For claims send us your details to this e-mail: nokiaclaims67@live.com Enig opzoekwerk leert ons dat dit berichtje werd verzonden vanuit Nigeria, een land in het westen van Afrika met een ongetwijfeld onberispelijke staat van dienst. Zeker is dat ze een behoorlijk nationaal voetbalelftal hebben, dat op het WK voetbal misschien nog nooit potten brak, maar wél telkens brokken maakte in hun eigen Africa Cup. Ik kon me dan ook niet meteen herinneren dat ik persoonlijk enige band met Nigeria had, dus besloot ik het berichtje in eerste instantie te negeren.

Tot ik gisteren werd geconfronteerd met een keten van gebeurtenissen, die een gewone leek niet meer als ‘puur toeval’ kan catalogeren. Gisterenvoormiddag bevind ik me (samen met mijn vader) in de Hasseltse vestiging van Vanden Borre. We waren net eens gaan kijken naar de televisietoestellen en nog druk in gesprek verwikkeld met één van de verkopers, toen ik plots telefoon kreeg. Een dame, die zich voorstelde als een vertegenwoordigster van een Duitse firma voor exclusieve keukens, vroeg me of ik geen interesse had in één van die kwaliteitsvolle keukens. Beleefd wimpelde ik haar verzoek af. Op de terugweg naar huis werden we op diezelfde Genkersteenweg naar de kant gehaald voor een alcoholcontrole. Of zoals één van de dienstdoende agenten het zo mooi verwoordde: ‘Dag heren, wij doen een alcoholcontrole in het kader van onze ZomerBOBcampagne waar jullie ongetwijfeld op het nieuws al over hebben gehoord. Mag ik eventjes een ademtest afnemen aub?’ Al snel blies mijn vader de S van Safe (het meettoestel detecteerde ‘5 koppen koffie’, wat blijkbaar ruim onder het landelijk gemiddelde lag). 😉 Hij kreeg een BOB-sleutelhanger cadeau en we konden de road weer hitten.

Bij thuiskomst stonden de dampende kommen spaghetti ons al op te wachten, maar eerst moest mijn moeder bij hoogdringendheid de rinkelende telefoon nog eventjes opnemen. Blijkbaar opnieuw die dame van dat fantastische Duitse keukenmerk waarvan de naam me ontschiet. Ook mijn moeder had blijkbaar geen interesse. Binnen de vijf minuten alweer telefoon. Dit keer een andere Duitse firma, Bofrost, om te vragen of we bij een volgende bestelling geen zin hebben in hun exclusieve wijnen? Als trouwe klanten krijgen we liefst 6 hele euro’s korting bij een bestelling van x aantal flessen. Opnieuw wordt de heer aan de telefoon beleefd afgewimpeld.

Namiddag op het werk spreek ik met een aantal collega’s over mijn bizarre voormiddag, waarbij me ook weer spontaan die sms van maandagavond te binnen schiet. Zoals wel vaker (veel mensen zullen dit herkennen) valt het kwartje/eurocentje/dubbeltje pas nu op z’n plaats. Wanneer ik alles optel dan kom ik tot volgende door goddelijke voorzienigheid ingegeven conclusie: twee keer telefoon van die exclusieve Duitse keukenpief, daarna kans op exclusieve wijn van een Duitse diepvriesfabrikant. Twee interessante buitenkansjes die we volledig aan ons lieten voorbijgaan. Terwijl ‘meedoen’ toch veeleer leidt tot ‘winnen’. Alcoholcontrole goed doorstaan wordt beloond met een extraordinaire BOB-sleutelhanger. Het geluk ligt m.a.w. voor het oprapen, je moet er alleen voor OPENSTAAN.

Samen met een collega becijferen we het equivalent van 270.000 pond naar euro’s. Dat zou neerkomen op een slordige 310.000 euro. Eén simpel mailtje naar onze bron in Nigeria zou ons m.a.w. ‘an awful lot of cash’ kunnen opleveren. Blijft natuurlijk de vraag: hoe zijn die gasten aan mijn telefoonnummer geraakt? Heb ik eens ooit een aanbieding bij De Morgen vergeten wegvinken? Ben ik voor het geluk geboren? Het blijft vooralsnog een raadsel. Eén van mijn collega’s is vrij duidelijk: het MOET haast een bovennatuurlijk teken zijn dat je door een Duitse keukenfirma wordt geconfronteerd, net nu je op het punt staat om een groot bedrag binnen te rijven! Omdat ik vrij sceptisch sta tegenover dit soort zaken, pols ik een toevallig bij ons aanwezige advocate om te vragen hoe koosjer dit soort acties is. Ze adviseert om eens een mailtje te sturen naar het bewuste adres (liefst vanaf een e-mailadres dat achteraf mag worden gespamd), zonder echter bankgegevens e.d. te vermelden.

En zo geschiedde. Ik stuurde hen een vriendelijk mailtje om eens te vragen hoe dat nu precies zit? Moet ik het geld komen afhalen? Komen ze het zelf brengen? Storten ze het door in maandelijkse termijnen? Ik hoop in ieder geval spoedig te vernemen wat ze nu precies van plan zijn! Want die Bentley die ik op het oog heb zou ik me in normale omstandigheden nooit durven aanschaffen! Als we nog één keer dieper nadenken én dingen samentellen, dan kan het haast niet anders of we zijn binnenkort ‘filthy rich’. Op enkele dagen tijd ‘signalen’ krijgen vanuit Duitsland (dé grootste Europese voetbalnatie) en een superaanbod uit Nigeria ontvangen (wellicht dé Afrikaanse voetbalnatie bij uitstek), het moet al flink mislopen wil ik me in deze zaak niet financieel verrijken. Dus ondernamen wij zoals reeds gezegd de nodige stappen. Daarover later waarschijnlijk meer. Ik wacht eerst vol ongeduld op meer hoopvol nieuws uit Nigeria. To be continued!

Posted 11/08/2011 by ambijans in Algemeen

One response to “Who wants to be a millionaire … me?

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kijk uit met Bentleys ! De mijne piept een beetje als hij over kinderkopjes rijdt… Vooral op Haïti…

Geef een reactie

