Archive for 16/02/2012

‘500 tips om slim te reizen’ (Sophie Matthys)   Leave a comment

Als we hier door het raam naar buiten turen, dan denken én hopen we spontaan dat de maanden vlug voorbijvliegen zodat we sneller bij het woord ‘vakantie’ zullen aanbelanden. Mensen die hun brood verdienen in de onderwijssector hoeven gelukkig niet te wanhopen, want daar loert de krokusvakantie alweer om de hoek. De temperaturen zijn tegenwoordig terug zachter, maar de snijdende vrieskou is dan weer vervangen door neergutsende regen. Yep, de maartse buien hebben precies al vroeger dan aangekondigd hun intrede gedaan. Onze literaire tip deze week is misschien nog niet dadelijk van toepassing, maar niemand zal het mij kwalijk nemen als ik mijn blik alvast richt naar de grote vakantie.

Sophie Matthys blonk uit in ‘De Slimste Mens’ van 2008 (geloof het of niet, ik herinner me daar helemaal niets meer van) maar is vooral ook een absolute topper als reisjournaliste bij het toeristisch magazine ‘Genieten’.Niemand beter dan zij weet hoe je slim kan reizen. Zij verzamelde 500 tips waar élke reiziger, zowel de avontuurzoeker met de rugzak als de toerist op zoek naar wat meer comfort, wat aan heeft.Hoe vermijd je de tourist traps in de populairste vakantiesteden? Hoe vind je leuke restaurants waar je tegen een prijsje lekker kan eten? Hoe boek je het goedkoopste vliegtuigticket? Waar en wanneer boek je het best een huurauto? Boek je tickets voor musea, musicals, concerten… best vooraf? Hoe kom je in het buitenland het voordeligst aan contant geld? Moet ik een parkeerboete betalen in het buitenland? Waar kan je geweldig shoppen?Sophie Matthys reisde al enkele keren de wereld rond en kent alle verborgen hoekjes: haar tips zijn onmisbaar! Haar boek is uitgegeven bij Borgerhoff & Lamberigts en kost in de betere boekhandel 19,95 euro.

Posted 16/02/2012 by ambijans in Literatuur