Verkiezingen 2012: Ellen Sterkmans (Open VLD, plaats 10)   4 comments

ellen sterkmans open vld plaats 10

Net iets sneller dan verwacht rollen we opnieuw de actuele gemeentepolitiek binnen, want op 14 oktober a.s. moet iedereen weer zijn/haar stem gaan uitbrengen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Bij de voorstelling van Bram De Raeve hadden we gezegd dat de volgende in het rijtje Daphne Hertogs zou zijn, maar dat stellen we nog eventjes uit. Geen nood, wij hebben een prima vrouwelijk alternatief gevonden. Toevallig staat deze jongedame op plek 10, waar je verkiezingstechnisch nogal wat mee kan doen. Een score van 10 staat voor een uitmuntende prestatie, het maximum quoi! ‘Tien om te Zien’ etc. etc. Genoeg gezeverd, over naar de voorstelling van Ellen Sterkmans!

Ellen (° 1982) studeerde aan de Provinciale Hogeschool Limburg, waarna ze in dienst trad bij Konings NV waar ze als inkoper werkt. Ellen is drie jaar getrouwd met Steve Daemen, zelfstandige in pleisterwerken (de firma draagt zijn naam, je kan niet missen).😉 Ze zitten met hun tweetjes volop in de procedure voor een adoptiekindje. Ellen is een telg van de grote familie Sterkmans van de Heuveneinde en aan moeders kant (Jaspers) kent iedereen vast wel Dikken Dré, die vroeger altijd met z’n hotdogbarak langs de Halveweg stond. Is Ellen een bezige bij? Ze heeft alleszins nogal wat hobby’s zoals koken, uit eten gaan, muziek, fietsen en lezen. Ze studeert ondertussen nog bij (derde jaar ‘grafische vormgeving’ bij Syntra) en ze is gestart met pianospelen. Klinkt ons als muziek in de oren! Sociale contacten onderhouden met mensen die haar dierbaar zijn vindt ze heel belangrijk. ‘Sociaal zijn’ is trouwens een enorm voordeel als je politiek wil bedrijven. ‘De juiste vrouw op de juiste plaats’ m.a.w. Zoals ook zal blijken uit haar antwoorden op onze vraagjes.

Waarom heb je beslist om in de politiek te stappen?

Politiek is een zeer ruim begrip, dus ik wil benadrukken dat ik er vooral voor gekozen heb om in de gemeentepolitiek te stappen. Ik denk niet dat mijn interesse ooit verder zal reiken. De gemeentepolitiek staat ook het dichtst bij de mensen. Ik woon heel graag in Zonhoven, ken veel Zonhovenaren en ik wil me mee inzetten voor onze gemeente. Ik hou van ‘uitdagingen’ (om het woord maar eens te gebruiken) en dit was er nog eens één waar ik me op wou storten.

Wat zou je nog graag willen veranderen aan Zonhoven?

‘Veranderen’ is misschien het verkeerde woord want ik ben best trots op hoe onze gemeente nu is. ‘Verbeteren’ dekt de lading net iets meer. Verbeteringen zijn natuurlijk altijd mogelijk. Wat mij betreft zou het centrum nog wat veiliger mogen voor de fietsers, vooral voor de kinderen die naar school fietsen. Maar ik denk ook dat veiligheid altijd wel een punt is waar verbetering mogelijk is. Zeker met het steeds drukkere verkeer. Ook o.a. Zonhoven centrum ontsnapt daar (jammer genoeg) tijdens het spitsuur niet aan.

Als je maar aan één project zou mogen werken de komende zes jaar, wat zou dat dan zijn?

Geen idee. Ik ben eigenlijk geen persoon om zo lange tijd maar aan één bepaald project te werken. Ik hou van afwisseling. Dat weerspiegelt zich in mijn huidige job, hobby’s, … noem maar op. Ik focus me dus liever op meer dingen (als het kan).

Wie is je voorbeeld? Wie inspireert je?

Ik heb niet dadelijk een specifieke persoon in gedachten, maar ik heb wel enorm veel bewondering en respect voor mensen die voor hun doel durven gaan en risico’s durven nemen om te worden of te bekomen waar ze van dromen.

Favoriete boek/film?

Ik lees graag én veel en ik lees vrijwel alle genres. Boeken die ik heel graag gelezen heb en die ik zeker ooit nog eens ga herlezen zijn de boeken van Dan Brown. Ik lees en kijk graag thrillers maar toch zijn de films die me het meest bij blijven van een heel ander genre. Bijvoorbeeld ‘La vita è bella’ van Roberto Benigni is één van mijn favorieten.

Favoriete artiest?

Ook hier vind ik het enorm moeilijk om er slechts één artiest uit te kiezen want mijn muzieksmaak is enorm breed. Dat gaat van AC/DC tot Gossip en van Tracy Chapman tot Enya. Buiten jazz hoor ik praktisch alle genres graag maar naar wat ik luister wordt bepaald door mijn humeur of situatie. Ik hou van een feestje op stevige beats maar ik kan ook uren naar een dvd van Michael Jackson kijken, in mijn ogen één van de allergrootste  artiesten ooit.

Wat is jouw allergrootste ergernis?

Ik probeer me zo weinig mogelijk te ergeren maar als ik dan iets moet opnoemen kan ik wel zeggen dat ik zenuwachtig word van onnodig lange vergaderingen die niets opleveren en van trage beslissingen. Eigenlijk traagheid in het algemeen. Het moet vooruitgaan bij mij!🙂

Stel: België valt uit elkaar en je mag emigreren. Naar welk land zou je vertrekken en waarom?

Dat vind ik eigenlijk alweer een moeilijke vraag, want ik woon heel graag in België. Ik reis graag naar verre oorden maar ik kom ook altijd even graag weer terug naar huis. Ik heb tot nu toe nog geen land ontdekt waar ik het beter vind dan hier. Maar moest ik (puur hypothetisch gezien uiteraard) moeten emigreren, dan zou mijn voorkeur misschien wel gaan naar een Aziatisch land omwille van de positieve ervaringen tijdens onze reizen.

Doen vrouwen op een andere manier aan politiek dan mannen? Welke meerwaarde kunnen vrouwen aan de politiek geven?

Ik denk niet dat je de manier van ‘aan politiek doen’ volgens geslacht kan beoordelen. Er zijn immers vrouwen met meer haar op hun tanden dan sommige mannen. Voorbeelden verkrijgbaar op speciale aanvraag!😉 Dus dat zal vooral door het karakter van de persoon bepaald worden. Toch denk ik dat vrouwen een meerwaarde kunnen bieden omdat vrouwen bepaalde thema’s vanuit een ander perspectief bekijken dan mannen. Het is de kunst om beide meningen met elkaar te verzoenen, dan krijg je meestal een mooi afgewerkt geheel waarin zowel man als vrouw zich kunnen vinden.

Wij denken dat we na vandaag één vrouw extra kunnen toevoegen aan ons lijstje ‘vrouwen met haar op hun tanden’.😀 Wij weten heel toevallig dat Ellen nogal graag katten ziet, dus ook het spreekwoord ‘Geen katje om zonder handschoenen aan te pakken’ is misschien zelfs op haar van toepassing. Een jonge vrouw met ambitie kortom! Volgende jongere in het rijtje? Geen idee, ook wij laten ons dit keer graag verrassen!😉

now that's a good idea

Posted 20/08/2012 by ambijans in Algemeen, Politiek

4 responses to “Verkiezingen 2012: Ellen Sterkmans (Open VLD, plaats 10)

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat zijn we super fier op “ons” Ellen. Ze is een vrouw met ambitie. Ze gaat geen probleem uit de weg. Ook in de politiek gaat ze er voor gaan, zo kennen we haar!! Als zij haar schouders ergens onder zet dan komt het goed.
    Ook het promo team is geweldig, stuk voor stuk knappe en INTELLIGENTE dames.
    Go for it!!!!

  2. Daar ben ik het helemaal mee eens! Heel veel succes lieve Ellen! Dikke kus!

  3. Je gaat dat allemaal goed doen! Jammer dat ik niet in Zonhoven woon😉 x Tanja

  4. Je gaat dat prima doen Ellen, go for it !

Geef een reactie

