‘De huiswerkcoach’ (Arnold Brouwer)   Leave a comment

huiswerkcoach

‘Hij doet gewoon z’n huiswerk niet. Wat we ook zeggen, hij weigert. Hij gaat wel naar boven maar ook daar doet hij niets. En als we er wat van zeggen, hebben we meteen een huis vol herrie.’ Een herkenbare noodkreet van wanhopige ouders. In dit boek biedt ‘De Huiswerkcoach’ handvatten voor ouders om hun kinderen te helpen met huiswerk. Veel leerlingen weten gewoonweg niet hoe ze hun leerwerk en maakwerk aan kunnen pakken. Behalve veel studietips en voorbeelden van leerstrategieën besteedt hij ook aandacht aan het zelfvertrouwen van kinderen, communicatie en duidelijkheid. ‘De huiswerkcoach’ is een helder boek dat direct de relevante informatie geeft die een ouder op dat moment nodig heeft. Arnold Brouwer is docent in het voortgezet onderwijs (onderbouw en bovenbouw), schoolcoach, trainer en eigenaar van een studiecentrum voor huiswerkbegeleiding.

Het is een overzichtelijke, handige gids geworden die ouders en begeleiders van jongeren een steuntje in de rug kan bieden bij het effectiever aan de slag gaan met studie en huiswerk. Er wordt ingegaan op routinevorming, het ontwikkelen van de juiste attitude en het eigen maken van helpende routines en oplossingswegen. Het goede is dat studie, studeren, huiswerk maken, leren leren worden ingebed in een pedagogische context, dat studie op een redelijke wijze inzichtelijk wordt gemaakt en dat de gewenste doelen, maar ook dat wat je er als studerende aan hebt in beeld worden gebracht. Net als heel het leven en heel de opgroeiende factor daarin, is het van groot belang om met jongeren in gesprek te gaan en te blijven. Om samen betrokkenheid te ontwikkelen voor de taak waar ieder voor staat. Interesse, ‘Zie mij!’, de druk van ‘moeten presteren’ weghalen, effectieve, slimme werkwijzen leren hanteren zijn de principes die hier op heldere wijze met voorbeelden worden aangereikt. Voor ouders, begeleiders en docenten van pubers zit de bundel (met rode steunkleur) boordevol praktische tips: van het inrichten van de studeerruimte tot agendagebruik, inzichtelijk leren samenvatten en van leerwerk tot maakwerk.  Duidelijk merkbaar is dat auteur in zijn dagelijkse werk als docent volop met dit bijltje heeft gehakt.

Posted 28/01/2014 by ambijans in Literatuur

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: