Archive for 07/04/2014

De vraag van de week (12)   Leave a comment

I'm jogging!

Ons actuagedeelte stellen we nog eventjes uit en wel omdat we sinds zaterdagmorgen wat ziekjes zijn. Na de quiz vrijdagavond kreeg ik last van keelpijn en na de quiz van zaterdag kwam daar ook nog hoofdpijn en een flinke verkoudheid bij (al kan die hoofdpijn ook een neveneffect van de donkere Leffe zijn geweest). Gelukkig voor mijn gezondheid wist Anderlecht gisteravond eindelijk eens te imponeren tegen Club Brugge na een glansrijke én deugddoende 3-0 overwinning. Nu we het toch over sport hebben komen we ook meteen via een bruggetje bij onze vraag van de week. Sporten is gezond (als je maat weet te houden uiteraard), dus luidt onze vraag dit keer als volgt: ‘Mag je eigenlijk sporten als je ziek bent?’

Als je verkouden bent, dan is de verleiding groot om ’s avonds in je zetel te ploffen en er niet meer uit te komen. Maar zolang je symptomen zich beperken tot bijvoorbeeld niezen, een loopneus of een pijnlijke keel, kan je gerust blijven sporten. Het is zelfs goed, want de beweging versterkt je immuunsysteem én helpt je om sneller te genezen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je tot het uiterste moet gaan, maar er bestaan een viertal work-outs die absoluut geen kwaad kunnen. Kies bijvoorbeeld voor een relaxerende, trage vorm van yoga, niet voor een intensieve sessie (zoals vinyasa yoga). Op die manier kan je je lichaam uitrekken en de spanning verlichten, wat helpt om snel te herstellen. Leg vooral de klemtoon op je ademhaling. Natuurlijk is het geen goed idee om baantjes te zwemmen op tijd, maar een trage zwemoefening is wél een uitstekend alternatief. Het is zelfs niet nodig om baantjes te zwemmen, ook watertrappelen of aerobicoefeningen in het water zijn een goede oefening. Als je ziek bent, raden experten aan om te sporten op 50 procent van je normale intensiteit. Dat drijf je geleidelijk aan terug op tot je je beter voelt. Een goede work-out is een afwisseling tussen stevig wandelen en traag joggen. Je begint het best met vijf minuten licht stappen (ongeveer 3 kilometer per uur), gevolgd door twee minuten stevig stappen (ongeveer 4 kilometer per uur) en twee minuten licht joggen (ongeveer 5 kilometer per uur). Daarna wissel je om de twee minuten stevig stappen en licht joggen af. In ideale omstandigheden hou je dat één uur vol, maar je mag de work-out eventueel beperken tot 30 minuten als je niet genoeg energie hebt. Ook met een lichte routine op de crosstrainer kan je calorieën verbranden, je longen open maken en jezelf een beter gevoel geven. Kies voor een sessie van ongeveer 35 minuten, waarbij je de weerstand geleidelijk aan opdrijft. Probeer ook steeds meer stappen per minuut te nemen, maar let op: ga ook hier niet boven de helft van je normale intensiteit. Toch blijft voorzichtigheid geboden: ‘De ziekte eens goed uitzweten, is één van de grootste misverstanden in de sport’, zegt Paul Van Den Bosch, coach van o.a. veldrijder Sven Nys. ‘Sporten als je ziek bent, is zelfs gevaarlijk. Als je koorts hebt, kan een ontsteking zich vastzetten op de hartklep. Je moet minstens drie dagen koortsvrij zijn voor je opnieuw begint te sporten én je moet je weer in orde voelen.’

Posted 07/04/2014 by ambijans in Algemeen