Archive for 10/05/2014

De vraag van de week (16)   Leave a comment

examenstress

Ik denk dat bijna iedereen die ergens kort of lang heeft school gelopen er ooit mee te maken kreeg: ‘examenstress’. Ikzelf droom gemiddeld enkele keren per jaar dat ik examen moet gaan afleggen en als puntje bij paaltje komt ken ik er écht helemaal niks van. In mijn droom blijkt het altijd over het vak ‘wiskunde’ te gaan, waar ik natuurlijk geen boek voor heb opengedaan. Terugkijkend op mijn middelbare schoolcarrière kan ik stellen dat droom én werkelijkheid in dat geval opvallend parallel met mekaar liepen. 😉 Nog enkele weken scheiden alle studenten van hun examens, dus kunnen ze met deze vraag misschien al een beetje hun voordeel doen? De vraag luidt deze keer als volgt: ‘Wat kun je doen tegen examenstress?’

Iedereen gaat totaal anders om met spanning en stress tijdens de examens. Wat de één als héél belastend ervaart, vindt de ander juist een prettige werksituatie. Anders gezegd: stress is een gevoel, het is jouw beleving en beoordeling van een bepaalde situatie. Welke voorzorgen kunnen de stress serieus terugdringen? Zorg voor een overzicht van wat je nog moet doen en maak vervolgens een planning. Begin bij voorkeur met de vakken die je het minst goed onder de knie hebt. Hierdoor vermindert de kans dat je ‘uitstelgedrag’ zal vertonen. Zorg voor voldoende ontspanning. Als je een examen hebt gehad, is het goed om hier even van bij te komen, bijvoorbeeld door te sporten, muziek te luisteren of televisie te kijken. Probeer goed te doseren en niet te overdrijven als je pauzeert. Sta jezelf toe om fouten te maken. Iedereen maakt fouten, daarom mág je er ook een paar maken, zonder meteen te vrezen dat je een onvoldoende zal krijgen. Zorg dat je uitgeslapen bent. Nachtenlang doorleren heeft vaak geen zin. Doordat je lichaam een bepaald bioritme heeft, neemt het brein op een gegeven moment weinig of geen leerstof meer op. Je kan m.a.w. beter goed uitgerust zijn, zodat je genoeg energie hebt om je goed te kunnen concentreren op je examen. Werk doelgericht. Vaak is het handig om eerst je naam al in te vullen, zodat je dat later niet vergeet. Ook kan het zinvol zijn om eerst in te schatten hoeveel tijd je nodig zult hebben en waar je het beste mee kunt beginnen. Lees de vragen zorgvuldig door en probeer jezelf niet op te jagen. Ruil negatieve gedachten in voor positieve gedachten. Was je examen gisteren onverwacht moeilijk? Dan zal het examen van morgen misschien juist meevallen! Praat met je ouders, vrienden of klasgenoten over hoe je de spanning rondom je examen beleeft. Over je gedachten, angsten en verwachtingen praten kan louterend werken. Hou je alles voor jezelf, dan levert dat vaak een extra bron van spanning op. Leer stress bij jezelf te herkennen. Ben je een opgejaagd type, zeer gespannen of uiterst prikkelbaar? Heb je (vaak vage) lichamelijke klachten? Doe hier wat mee, door bijvoorbeeld even rust te nemen of iets leuks te gaan doen. Als je erg veel last hebt van bijvoorbeeld hartkloppingen, buikpijn of hyperventileren, dan kan het helpen om bewust vanuit de buik te ademen. Zo leer je je ademhaling te beheersen. Beloon jezelf als je hard hebt gewerkt of als je denkt dat je een goed cijfer hebt gehaald. Ga bijvoorbeeld een ijsje eten, bekijk een film die je leuk vindt, luister naar je favoriete muziek of ga gewoon lekker in bad. We wensen iedereen die binnenkort in de examenperiode zal belanden via deze weg heel veel succes met de komende examens!

Posted 10/05/2014 by ambijans in Algemeen