Archive for 05/06/2014

De vraag van de week (20)   Leave a comment

tanken

Vriend én vijand zijn het erover eens, dat ondergetekende al eens de nonchalante toer durft opgaan (uitgebreide lijst verkrijgbaar op speciale aanvraag) in bepaalde kwesties. Zo ook voor onze volgende vraag van de week. Als ik met de wagen rijdt is niets menselijks mij vreemd: ik rij soms stevig door (ook op plaatsen waar het niet mag), ik vloek wel eens op medeweggebruikers (niet alleen wanneer ze de wegcode niet respecteren maar ook als ze aan een slakkengangetje de weg terroriseren), sinds er op StuBru té veel wordt gekwekt naar m’n zin ben ik overgeschakeld op Radio 1. Daar babbelen ze ook, maar als het ‘op niveau’ is heb ik daar geen probleem mee. Nog zo’n andere heikele kwestie is het brandstofpeil van mijn wagen: wanneer ik in reserve rij durf ik het lot nog wel eens tarten. Je hoort er ook de wildste verhalen over: de één zegt dat je dan nog best ver kan rijden, de ander beweert dat het schadelijk is voor de wagen wanneer je altijd op die manier blijft rijden. Ligt de waarheid ergens in het midden? Daarom mijn vraag van deze week: ‘Hoe ver kan je nog met de wagen rijden met reservebrandstof in de tank?’

In normale omstandigheden zit er inderdaad 5 tot 7 liter brandstof in de reservetank, ervan uitgaande dat de meter correct functioneert. Het aantal nog beschikbare kilometers die je nog kunt rijden hangt natuurlijk ook af van het verbruik van de motor. Maar het is toch raadzaam om in geval van nood bij het eerstvolgende benzinestation te tanken, om verdere ellende te voorkomen. Het ligt er uiteraard ook aan welk soort autoritjes dat je maakt: zijn het zuinige ritjes of zijn het benzineverslindende ritjes? Ook je rijgedrag en het verkeer hebben een forse invloed op het benzineverbruik. Ikzelf zet bij elke nieuwe tankbeurt de dagteller op nul, zodat ik steeds een redelijke indicatie heb. Al naargelang het type van wagen mogen we veronderstellen dat we gemiddeld tussen de 50 à 100 km kunnen doorrijden. Er is eigenlijk geen vuistregel, dus controleer je best eens vooraf in het instructieboekje van de wagen wat de technische fiche zegt. Te vaak in reserve rijden kan nefast zijn voor de wagen, omdat er dan naar het schijnt bezinksel kan loskomen enz. Misschien een tip die ik de volgende keer best in acht kan nemen. 😉

Posted 05/06/2014 by ambijans in Algemeen