Archive for 13/06/2014

De vraag van de week (21)   Leave a comment

jet lag

Na een vlucht van ongeveer 14 uur (als we de media mogen geloven) zijn onze Rode Duivels veilig in Sao Paolo aangekomen. Ik heb zelf in mijn hele leven ondertussen drie keer een traject gevlogen dat ook zo lang duurde. In april 2008 vlogen we (via een tussenstop in Londen) naar de luchthaven van Narita, in de buurt van Tokyo. In 2010 vlogen we via Madrid naar Santiago de Chile en in 2012 tot slot van Brussel naar Londen en van daaruit door naar Singapore. Van Singapore ging het dan tot in Australië. Tijdens die eerste twee trips heb ik nergens last van gehad. Maar bij mijn derde verre reis was het prijs, ondanks het feit we na een dagje acclimatiseren in Singapore doorvlogen tot in Sydney. Op dag 6 van mijn Australiëtrip vlogen we van Sydney door naar Melbourne, een korte vliegreis van ca. 75 minuutjes. Ik zat heel relax in m’n t-shirt in het vliegtuig, ondanks het feit dat de airco de hele tijd flink blies. Toen we in ons hotel in Melbourne arriveerden dacht ik aanvankelijk ook dat ik omwille van die temperatuurschommeling een lichte verkoudheid had opgedaan. Die dag deed ik nog een stadswandeling met een kleine groep medereizigers, ’s avonds ging ik mee naar Philip Island, terwijl ik me steeds ellendiger begon te voelen. Ik kreeg last van het felle zonlicht, scherpe geluiden en mensen die (voor mijn gevoel dan)hard babbelden. Op dag 7 deed ik op karakter ook nog de Great Ocean Road mee, ’s avonds nog snel iets eten en daarna haastte ik me terug naar ons hotel. Ik bekeek mezelf in de spiegel: tranende bloeddoorlopen ogen met grote wallen eronder. Tijdens het uitkleden verloor ik zowaar m’n evenwicht, dus ik nam mezelf voor om eens lekker uit te slapen. Dat kon zowaar: om 22u uur mijn bedje in en de dag erna om 8 à 9u ’s morgens opstaan, want we zouden pas in de vroege namiddag doorvliegen van Melbourne naar Adelaide. Ik werd wakker op dag 8 en ik voelde me meteen een stuk beter. Dat brengt ons meteen bij de vraag van deze week: ‘Wat is jetlag en wat kan je er tegen doen?’

‘Jetlag’ is de (Engelse) naam voor de verstoring van het slaap-waakritme die optreedt wanneer iemand in korte tijd, bijvoorbeeld per vliegtuig, naar een plaats op aarde gaat waar het volgens de plaatselijke tijd substantieel vroeger of later is dan op de plaats van vertrek. Kenmerken zijn onder andere slechte slaap, slechte eetlust, vermoeidheid, verlies van concentratie. Het eerste deel, jet, komt van de jet engine (waarnaar het “jetvliegtuig” is genoemd) – de straalmotor dus. De jetlag trad voor het eerst op bij reizen met vliegtuigen met een straalmotor, want alleen die waren snel genoeg om binnen korte tijd een enorme afstand af te leggen. Bij de veel tragere propellervliegtuigen reis je te langzaam om een echte jetlag op te lopen. Het tweede deel, lag, geeft aan dat je bioritme achterloopt. Je hebt nog het bioritme van je vorige verblijfplaats, terwijl jij al op de nieuwe plek bent aangekomen. Reis je van noord naar zuid of andersom, dan kun je weliswaar een enorme afstand afleggen, maar je blijft in dezelfde tijdzone. Een dag zal dan dus ongeveer 24 uur blijven duren, zodat je bioritme zich niet hoeft aan te passen. Wat kan je er tegen doen? Pas je routine vooraf al aan. De regel voor een geleidelijke overgang: ga iets later naar bed wanneer je over enkele dagen westwaarts reist, iets vroeger wanneer je oostwaarts vliegt. De timing van je vlucht speelt een belangrijke rol. Wanneer je na een langeafstandsvlucht ’s avonds landt, zullen de effecten van de jetlag kleiner zijn. De kans is groter dat je meteen na aankomst de slaap vat, wat de aanpassing aan je nieuwe routine een stuk makkelijker maakt. Probeer alcohol zo veel mogelijk te mijden. Belangrijk is dat je op de dag van vertrek enkel lichte maaltijden neemt en caffeïne vermijdt. Eerste dag = chillen! Breng de eerste dagen van je reis zo comfortabel en rustig mogelijk door. Sluit je af van alle digitale platformen! Schakel op je bestemming meteen alle alarmsignalen op je smartphone en tablet uit. Ga gerust het zonnetje in! Een portie zonlicht om de overgang te vereenvoudigen kan geen kwaad. Drink bij voorkeur veel water! Water drinken is oké maar weersta vooral de lokroep van gesuikerde dranken. Geniet van een gezonde nachtrust op het juiste moment! De juiste dosis slaap voorkomt veel onheil. Veel succes ermee!

Posted 13/06/2014 by ambijans in Algemeen