Muzikaal eindejaarslijstje 2014   Leave a comment

elk jaar op zoek naar wat er achter de gitaar zit

Er zijn mensen die een passie hebben om zoveel mogelijk kerstkaarten met daarin nieuwjaarswensen naar familie, vrienden en kennissen te sturen. Het is nu anno (bijna) 2015 héééél erg oldskool misschien, maar ik blijf het een bewonderenswaardige bezigheid vinden. Hoe je het ook draait of keert, ’t is alleszins persoonlijker dan elektronische wenskaarten versturen via het net, maar soms is het louter de gedachte die telt, niet? Deze jongen houdt zich bezig met lijstjes maken (ik kan me voorstellen dat menigeen daar ook flink de wenkbrauwen bij fronst en geef ze daar maar eens ongelijk in!). Elke gek zijn gebrek zeker? Over kleuren én voorkeuren kan elk jaar flink worden getwist, dus dat zal bij het verschijnen van mijn lijstje zeker niet anders zijn. De één herkent er zijn/haar smaak meteen in terug, de ander vindt het té elitair of net te voorspelbaar. Bepaalde dingen zie ik ook terug in de lijstjes die tijdschriften en blogs publiceren, hier en daar zit er bij mij misschien een verrassing in. Niets menselijks is mij vreemd. Hieronder mijn 20 te koesteren stuks (in willekeurige volgorde, zoals altijd). L’embarass du choix: da’s elk jaar weer de merde! Excuse my French. 😉

20. Sukierae : Tweedy

19. LP1 : fka Twigs

fka Twigs

18. Jungle : Jungle

17. El Pintor : Interpol

16. Manipulator : Ty Segall

15. Wonder where we land : SBTRKT

sbtrkt

14. For Ever : Eriksson Delcroix

eriksson delcroix

13. Are we there : Sharon Van Etten

12. Present tense : Wild Beasts

wild beasts

11. Faith in strangers : Andy Stott

10. Tremors : SOHN

SOHN

9. Morning phase : Beck

8. St. Vincent : St. Vincent

7. Sun structures : Temples

temples

6. Everyday robots : Damon Albarn

5. Right from real : Lydia Ainsworth

lydia ainsworth

4. Syro : Aphex Twin

3. This is all yours : Alt-J

2. Hot dreams : Timber Timbre

1. Lost in the dream : The War on Drugs

the war on drugs

Dat we de nieuwe Coldplay, ‘Ghost stories’, gerust mochten skippen is uiteraard geen verrassing. Misschien sta ik alleen op een eilandje, maar van ‘Sonic highways’ (Foo Fighters) en ‘Songs of innocence’ (U2) kreeg ik het warm noch koud eerlijk gezegd. Konden helaas net geen beslag leggen op een felbegeerde plaats in mijn album top 20, maar zijn absolute aanraders voor de liefhebbers van betere muziek: The Antlers, Glass Animals, Afghan Whigs, Amatorski, Morrissey, Flying Lotus en Spoon. En hoe zou het in 2015 worden? We mogen o.a. nieuw werk verwachten van Panda Bear, Gang of Four, Faith No More, Archive, Belle & Sebastian, The Charlatans, Father John Misty en Kwabs. Ik neem aan dat we binnen 12 maanden opnieuw een lijst bij mekaar kunnen sprokkelen!

Posted 22/12/2014 by ambijans in Muziek

Geef een reactie

