Aangename concertjes in 2014   Leave a comment

concertjaar 2014

Onze laatste keek op de week van 2014 sparen we op tot morgen, dus jagen we er vandaag één van onze laatste lijstjes door. Ik tracht elk jaar op mijn eigen bescheiden niveau een bijdrage te brengen van concerten die mij zeer hebben aangestaan. Halen helaas onze eindlijst net niet: de dansvoorstelling ‘Atomos’ van Wayne McGregor met muziek van A Winged Victory For The Sullen (een prima combinatie tussen dans, visuals én muziek) in CCHA, Big Ups en Sharon Van Etten (MOD) en tot slot Kwabs en Röyksopp & Robyn (Pukkelpop). Van dit laatste concert zag ik ongeveer het eerste half uur en iets meer dan hun 10 laatste minuten. Solo was Röyksopp altijd al top op Pukkelpop én dat rijmt, maar hun slot met Robyn vond ik ook behoorlijk strak. De tien stuks die het wél haalden dan maar?

10. Ellen Schoenaerts Kwartet (CCHA)

Stond geprogrammeerd in een double bill met Liesa Van der Aa in de kleine theaterzaal van het CCHA. Verrassend sterk, geen minpuntjes gevonden die avond tenzij dan het feit dat het optreden een groter publiek had verdiend.

9. Madensuyu (Pukkelpop)

Zelfs onze verplichte regenstop op Pukkelpop had pit, want wij verzeilden puur toevallig tijdens een flinke bui in een langzaam propvol gerakende Wablief?!. Voldoende aanleiding om tot het eind te blijven. Energieke set moet ik zeggen!

8. Forest Swords (Pukkelpop)

Naast Marquee en Club kunnen échte muziekliefhebbers steeds meer hun hart ophalen in de Castello. Forest Swords zorgde daar voor een zéér aangename verrassing. In combinatie met de geprojecteerde achtergrondbeelden vond ik het een zeer geslaagde doortocht.

Forest Swords

7. School is Cool (MOD)

Yep, het was een ware schande maar ik had SIC tot hiertoe helaas nog nooit ‘live’ gehoord, maar als verzachtende omstandigheid roep ik altijd in dat ik ‘in den beginne’ geen écht grote fan van hen was. Dat heeft alles te maken met ‘New kid in town’, een nummer dat mij nog steeds geen vreugde verschaft eerlijk gezegd. Gelukkig gaf de rest wél een meerwaarde!

6. Arcade Fire (Sportpaleis)

Over de akoestiek in het Antwerpse Sportpaleis is al vele liters inkt gevloeid her en der, dus laat ons niet in herhaling vallen. Het mag duidelijk zijn: wie overeind blijft in die betonnen bunker, heeft zich prima van zijn taak gekweten. Win Butler & co maakten mijn junimaand op overtuigende wijze goed!

5. Blood Red Shoes (MOD)

Ik durf met een gerust hart te stellen: aan BRS kan je je eigenlijk geen buil vallen. Ondertussen al tig keer aan het werk gezien en het duo doet steeds waar het behoorlijk goed in is: een stevig eind wegrocken.

blood red shoes

4. Darkside (Pukkelpop)

We hebben goed én slecht nieuws: het slechte nieuws is dat Darkside ondertussen ontbonden is, maar het goede nieuws is uiteraard dat wij ervoor kozen om hun magistrale doortocht in de Marquee mee te pikken.

3. Prince & 3RDEYEGIRL (Sportpaleis)

Ons allereerste Princemoment in november 2010 vergeten wij nooit meer, toen ook in het Sportpaleis. Beter dan toen kon het bijna niet worden, al scheelde het eigenlijk bijzonder weinig. Je kan de twee concerten onmogelijk met mekaar vergelijken want ze verschilden als dag én nacht. Wij juichten dat helemaal toe. Buitengewoon jammer dat we daar geen beelden bij kunnen tonen, dus jullie moeten ons gewoon op ons woord geloven! 😉

2. The War on Drugs (Pukkelpop)

Omdat ze eigenlijk bijna overal ‘cd van het jaar’ in de wacht slepen, zal ik ze voor de goede vrede op nummer twee plaatsen in deze lijst. Dit concert kon absoluut wedijveren met onze nummer één hier, sterker nog … wellicht speelde TWOD gewoon dé allerbeste set van het hele festival. Dat ik daardoor met pijn in het hart sneller weg moest bij Röyksopp & Robyn vond ik achteraf zelfs een zegen.

1. Portishead (Pukkelpop)

In 2012 stonden ze al op een prachtige locatie als het Rivierenhof, maar dat ging helaas aan mij voorbij. Een intens gevoel van gelukzaligheid viel dus over ons tijdens hun set op Pukkelpop. Geen interactie met het publiek (vond ik niet eens erg!), maar wat een puike performance! Dat sommige dwazen tijdens het optreden hun teksten hard meebrulden of irritant begonnen te fluiten tussendoor filter ik gemakshalve eventjes weg.

portishead

Posted 23/12/2014 by ambijans in Muziek

Geef een reactie

