De vraag van de week (41)   Leave a comment

driekoningen

Ik ben niet meer zo bijbelvast, vandaar dat ik mijn bevindingen hier vandaag een beetje verkondig met het nodige voorbehoud. Zo meen ik mij van vroeger te herinneren dat de meeste mensen die elk jaar een kerstboom in huis halen ‘m meestal pas afbreken vlak na Driekoningen. We zullen gemakshalve veronderstellen dat het in theorie meestal zo ging, doch in de praktijk hanteert iedereen tegenwoordig zo’n beetje zijn/haar eigen regels. Wie een échte kerstboom in huis haalt, heeft het eeuwige probleem van de naalden die en masse naar beneden vallen telkens je tegen een tak stoot, zij die een nepboom hebben staan zien er tegenop om hun boom af te breken op een vastgelegd tijdstip zoals bijvoorbeeld vandaag. De nieuwe werkweek is nl. net terug begonnen, de kinderen gaan opnieuw naar school, je hebt gewoon andere dingen aan je hoofd, … elke reden is eigenlijk goed genoeg om reeds eerder van je kerstboom verlost te geraken. Daarmee komen we meteen bij onze vraag: ‘Waarom vieren we op 6 januari Driekoningen?’

Het feest ontstond in de vierde eeuw in het Oosters christendom en was oorspronkelijk bedoeld om de verschijning van de vleesgeworden Zoon van God op aarde te vieren (επιφάνεια, epiphaneia is Grieks voor ‘verschijning’). Daarbij werden de tekenen van Jezus’ goddelijkheid herdacht: de geboorte uit de Maagd Maria, het bezoek en de aanbidding van de Wijzen uit het Oosten, gebeurtenissen uit Jezus’ jeugd en de doop door Johannes de Doper. De Kerk van de Latijnse ritus vierde de geboorte van Jezus echter steeds op 25 december. Met de overname van het feest van de epifanie op 6 januari door de Latijnse Kerk werd daarom alleen de aanbidding der Wijzen herdacht, waarmee de bekendmaking van Christus aan de wereld wordt gevierd. Volgens de Bijbel kwamen de drie Wijzen (later Koningen) pas op 6 januari met hun geschenken aan bij de stal in Bethlehem. Balthazar gaf Jezus mirre, een parfum waarmee doden werden ingewreven, om aan te geven dat Jezus zou lijden en sterven. Van Melchior kreeg Hij goud, ten teken dat Hij de Koning der Koningen zou zijn. Kaspar bracht wierook mee, ten teken dat Jezus zou worden geëerd. De Wijzen hadden volgens de Bijbel een ster zien opgaan, die zij volgden en die hen leidde naar de plek waar het kindje Jezus was. ‘Driekoningen’ is daardoor de traditionele benaming voor de Wijzen uit het oosten geworden.

Advertenties

Posted 06/01/2015 by ambijans in Algemeen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: