De vraag van de week (42)   Leave a comment

too high cholesterol, move your ass!

Vorige week woensdag had ik een bloedafname laten doen bij mijn huisarts, op vrijdag mocht ik bellen om te horen wat het resultaat daarvan was. In eerste instantie kreeg ik vrijdag gewoon de bezettoon te horen telkens als ik telefoneerde. Later kreeg ik zijn secretaresse aan de lijn met de melding dat hij net naar huis vertrokken was. Maandagnamiddag vanaf 14u kon ik gewoon opnieuw contact opnemen. Zo gezegd, zo gedaan. In eerste instantie kreeg ik opnieuw de overbekende bezettoon te horen, maar enige tijd later werd ik doorverbonden met de dokter. Die overliep in zijn gekende rustige stijl de aandachtspunten: rode en witte bloedcellen: oké. Aantal bloedplaatjes: oké. Lever, hart, nieren en schildklier: oké. Suikergehalte ook normaal. Enige kleine aandachtspuntje: iets te hoge cholesterol. Niets om je zorgen over te maken, gewoon iets om rekening mee te houden. Niet te vaak frietjes eten (in mijn geval één keer per week), minder boter gebruiken (op brood smeer ik nooit boter, ik vermoed eerder dat mijn kaasconsumptie de pan uitswingt) en af en toe wat aan sport doen (ik pleit absoluut schuldig: da’s iets om zeker mee te nemen). Jaarlijkse controle is in mijn geval niet nodig, pas vanaf 50 jaar is een nieuw bloedonderzoek eventueel aangewezen. De vraag van deze week is dus simpel: ‘Hoe ontstaat te hoge bloeddruk en op welke manier kunnen we er ons tegen wapenen?’

Als ik er de vakliteratuur eens op nasla bestaan er een drietal redenen voor mijn té hoge cholesterolgehalte: licht overgewicht (niet overdreven, maar toch!), mijn voedingsgewoontes en onvoldoende lichaamsbeweging. Becel (geen idee of zij de geschikte adviseurs zijn) heeft een tiental tips die kunnen helpen bij een te hoog cholesterolgehalte. Eet evenwichtig! Eet bij voorkeur gerechten op basis van volkoren granen, van volkoren pasta -en brood tot moutmeel en bruine rijst. Combineer ze met magere eiwitten, vetarme zuivelproducten en groenten en fruit. Probeer eens andere eiwitbronnen! Kies voor bonen, peulvruchten, linzen, vis, gevogelte en mager vlees in plaats van voor verwerkte en vette vleessoorten. Eet 5 stuks fruit en groenten per dag! Door gevarieerd fruit en groenten te eten krijgt je lichaam alle nodige vezels, vitaminen en mineralen binnen. Vervang vette tussendoortjes door een stuk fruit of groente. Beperk de ‘slechte’ vetten (transvetten en verzadigde vetten) en vervang ze door ‘goede’ vetten (onverzadigde vetten)! Houd je gewicht onder controle! Overgewicht kan een correcte bloeddruk en een gezond cholesterolgehalte in gevaar brengen. Beweeg voldoende! Experts adviseren om minimaal 5 keer per week gedurende 30 minuten een matige vorm van lichaamsbeweging te beoefenen. Stop met roken! (die factor mag ik helemaal vergeten). Matig je alcoholgebruik! Als je graag een glaasje drinkt, doe het dan met mate. Beperk je zoutgebruik! Een te zoute voeding wordt in verband gebracht met een hoge bloeddruk, wat een veranderbare risicofactor is voor hart- en vaatziekten. Houd je stress onder controle! Het is belangrijk om over technieken te beschikken om met eventuele stress om te gaan, zoals yoga en meditatie. Kan allemaal best zijn, maar bij yoga gaat het toch om die ham-kaastoestand bereiken zeker? En dat op een moment dat ik mijn kaasconsumptie juist moet afbouwen!😉

Posted 14/01/2015 by ambijans in Algemeen

Geef een reactie

