De vraag van de week (43)   Leave a comment

dromen

Er bestaan mensen die het elke avond doen en je hebt mensen die het nooit doen. Ze komen daar zelfs openlijk voor uit tegenwoordig. Zelfs ik heb van die mensen in mijn familie zitten. De tussencategorie bestaat ook, maar die geeft de ochtend erna ootmoedig toe dat ze niets van het hele spel hebben onthouden, terwijl het toch zo plezant kan zijn. Ik heb het hier uiteraard niet over seks, maar gewoon over dromen. Ikzelf droom bijvoorbeeld heel regelmatig en meestal weet ik de dag erna exact waarover ik heb gedroomd. Al bestaan er ook bij mij dromen die ik me met de beste wil van de wereld niet meer weet te herinneren. Persoonlijk zijn mijn dromen van diverse strekking, maar ik heb er ook een aantal die om de zoveel tijd opnieuw de revue passeren. Mijn twee meest voorkomende déjà vu’s in het holst van de nacht zijn de volgende: ik droom dat ik een examen wiskunde moet gaan afleggen, maar voor dat examen heb ik niet gestudeerd. Mensen die mij goed kennen zouden kunnen oordelen dat dit helemaal geen droom was, maar gewoon bittere realiteit. De waarheid is hier inderdaad dat droom en werkelijkheid soms dicht bij mekaar liggen. In een andere terugkerende droom vertrek ik naar school/het werk zonder schoenen. Tsja, ook dat is bizar! Ik ken zelfs iemand die mij ooit toevertrouwde dat ze heel vaak in zwart-wit droomt dus niet in kleur. De vraag die we deze week eens nader bekijken is dus vrij simpel: ‘Waarom onthouden we niet al onze dromen?’ en ook ‘Waarom droomt de ene persoon wél en de andere helemaal niet’.

Naar alle waarschijnlijkheid dromen we elke nacht, maar blijft er niet altijd iets van hangen. Want onthouden, daar zijn we niet zo goed in. Overdag niet en ‘s nachts al helemaal niet. Waar heb je gisteren aan gedacht? Tenzij je het allemaal opschreef of als het opvallend was, wed ik dat je het zelf niet meer weet. Nachtelijke gedachten zijn nog vluchtiger. Zonder rationele sturing (‘dit moet ik onthouden’) herinneren we dromen het best als er iets opvallends, raars, of emotioneels aan de hand was. En dat is gewoon niet elke nacht het geval. De meeste mensen dromen tijdens hun vakantie meer dan de rest van het jaar, omdat er simpelweg meer tijd voor is. Uitslapen is goed voor dromen. Tegen de ochtend hebben we namelijk de meeste rem-slaap en daarmee de meeste kans op dromen. Een wekker breekt de slaap vaak te vroeg af al voordat je toekwam aan grootse dromen. Wie mag uitslapen (lees: wakker worden zonder wekker) heeft neurologisch gezien meer tijd om te dromen, en dus meer kans op onthouden. Toch kan ook in drukke periodes met weinig slaap veel gedroomd worden, want stress levert in de regel juist extra dromen op. Die dromen hebben meestal een onaangenaam karakter. Studenten hebben bijvoorbeeld relatief veel dromen – of nachtmerries – vlak voor een examen. Ben je veel met dromen bezig, bijvoorbeeld door erover te lezen, te praten of te schrijven? Dan is de kans dat je dromen onthoudt groot. Het blijkt ook dat mensen die in hun jeugd aangemoedigd zijn om over dromen te praten, op latere leeftijd meer dromen onthouden dan mensen die opgroeiden met ‘het is maar een droom’. Eén van de minder gehoorde redenen, die nog goed onderzoek kan gebruiken, is de link tussen meditatie en dromen. Mensen die zijn gaan mediteren vertellen meestal dat ze minder dromen onthouden sinds ze daarmee begonnen. Misschien dat na meditatie dromen niet meer zo nodig is, omdat mediteren en dromen neurologisch veel op elkaar lijken. Frans droomonderzoek (de hersenactiviteit bij proefpersonen werd bekeken zowel in slaap als waaktoestand) en daarbij werd vastgesteld dat bij mensen die vrijwel al hun dromen kunnen reproduceren er meer activiteit was in de temporopariëtale junctie zowel tijdens de slaap als wanneer men wakker was. Van dit laatste antwoord zou ik persoonlijk niet te lang wakker blijven liggen. Ik wens iedereen alvast ‘sweet dreams’ toe de komende tijd!

Posted 21/01/2015 by ambijans in Algemeen

Geef een reactie

