De vraag van de week (44)   Leave a comment

vw polo blue silk

Voilà, dit prachtexemplaar wordt ergens vanaf april 2015 mijn nieuwe ‘compagnon de route’. Echte kenners zien onmiddellijk dat dit een VW Polo BlueMotion 1200 TSI is. Ik kies dus voor de opvolger van mijn vorige model VW Polo, een donkerblauw exemplaar, dat anders eind april zijn negende verjaardag had gevierd. De versie van 2015 heeft geen donkerblauw exemplaar meer in de aanbieding, dus koos ik voor blue silk. Je had ook nog een cornflower blue versie, maar dat was nu net het soort blauw dat me niet meteen aansprak. Ik was bijzonder tevreden over mijn vorig exemplaar, eveneens een 1200 motor maar eigenlijk een bijzonder vinnig wagentje. Veel mensen die een nieuwe wagen kopen hebben vooraf veel twijfels, niet alleen over het model dat ze willen kopen maar ook over andere niet onbelangrijke details. In mijn kennissenkring zijn er nogal wat mensen geïnteresseerd in mooie wagens. Ikzelf uiteraard ook, maar mijn besteedbaar budget is niet van dien aard dat ik mezelf een Porsche of Audi zou aanschaffen hoewel ik hun modellen wél knap vind. Mijn motto is ook: ‘Koop een wagen die bij je past’. Mijn nieuwe auto had bijvoorbeeld ook een VW Golf kunnen zijn, maar de recentste facelift van de Golf vond ik niet zo boeiend. Mijn voorbije Polo-ervaring was een schot in de roos, dus was de keuze relatief snel gemaakt. Het onderhoud bij Volkswagen durft al eens aan de prijzige kant te zijn, maar de goede service en de vriendelijkheid van het personeel compenseert dat enigszins. Ik laat mijn vorige wagen ook gewoon over aan de garage: uiteindelijk kreeg ik exact de overnameprijs die ik vooraf in gedachten had. Als alles goed is, bollen wij nog tot ergens begin april met de vorige auto rond om ‘m daarna in te ruilen voor een spiksplinternieuw exemplaar. De vraag van deze week is weer betrekkelijk eenvoudig: ‘Op welke elementen let je best bij de aankoop van een nieuwe wagen?’ Met sommige elementen heb ik rekening gehouden, andere raadgevingen sloeg ik (koppig als ik ben) stevig in de wind.

De allerbelangrijkste tip is natuurlijk dat je de tijd moet nemen om over je keuze na te denken. Impulsief de eerste de beste wagen kopen is geen sterk signaal. Bepaal welke wagen jouw voorkeur geniet, vergelijk enkele modellen met mekaar, onderhandel over de dingen die jij belangrijk vindt aan je wagen en beslis daarna om al dan niet tot aankoop over te gaan. De ideale auto zoeken is relatief simpel: heb je een gezinswagen, een stadswagen of juist een tweede wagen nodig (gesteld dat je partner er één heeft)? Maak je veel kilometers qua woon-werkverkeer of staat de auto meer eenzaam op een parking? Heb je een diesel of benzinemotor in gedachten of durf je het risico nemen om een elektrische wagen aan te kopen? Veelvuldig vergelijken is zeker niet slecht. Je kan via de car configurators van diverse automerken al een redelijke indicatie krijgen over de vermoedelijke verkoopprijs. Eens door een autotijdschrift bladeren kan zeker geen kwaad. In het tijdschrift Autogids bijvoorbeeld krijg je een reëel beeld van het huidige aanbod. Ook een testrit maken met je geprefereerde wagen is helemaal niet verboden! Als je veel tijd hebt (of er gewoon veel tijd in wil steken) kan je bij verschillende dealers prijsoffertes laten maken voor de wagen van jouw keuze, zonder enige aankoopverplichting. De ervaring leert dat er al eens een aanzienlijk prijsverschil kan opduiken. Dit kan je dan weer uitspelen bij de dealer die eigenlijk jouw voorkeur geniet. Dat betekent echter niet dat je hierdoor zeker je slag thuis zal halen. Zo las ik bijvoorbeeld in een vakblad dat dealers maximum 8 à 10 % winst kunnen maken op een gloednieuwe wagen. Als hun verkoopprijs al behoorlijk scherp is, gaan ze zeker niet onder een bepaalde prijs duiken. De winstmarge op het basismodel is een stuk kleiner voor de dealer dan wanneer je beslist om allerlei extra’s in je wagen op te nemen. Wie multimediasnufjes wil, speciale velgen of een parking system, gaat daar bijna altijd een meerprijs voor moeten neertellen. Sommige dealers bieden ook een financieringsplan aan voor de wagen in kwestie. In bepaalde gevallen ben je zelfs voordeliger uit dan via je bank. Hou dan wél in je achterhoofd dat het altijd één van de twee is: als je gunstige financieringsvoorwaarden kan bedingen, is de algehele korting voor de wagen niet zo groot. De merken die uitstekende kortingsvoorwaarden hebben, zijn niet geneigd om dat te combineren met pakweg kredieten tegen 0 %. Het devies luidt dus: ‘Choose wisely!’

Posted 30/01/2015 by ambijans in Algemeen

Geef een reactie

