De vraag van de week (50)   Leave a comment

iets minder gevaarlijk voor de ogen, maar toch!

Laatste vraag van de week, vanaf volgende week doen we twee korte nieuwe rubriekjes maar die splitsen we netjes uit (daarover volgende week meer!). We wilden nog graag een actuele vraag stellen, eentje die deze rubriek passend zou uitluiden. Afgelopen vrijdag was er een gedeeltelijke zonsverduistering waarneembaar in ons land. Je kreeg hier slechts gedeeltelijk resultaat (omwille van de wolkenslierten), niet écht ‘the real deal’ maar toch genoeg om de nodige commotie te veroorzaken. Volgens kenners moest je in België richting Hoge Venen voor de best mogelijke waarneming ervan. De échte freaks zaten echter op de Faeröer-eilanden. Zo ook een delegatie van een dertigtal Vlamingen. Onder hen mensen waarmee ik reeds twee keer een eclipsreis ondernam. Mijn allereerste keer was op Paaseiland (Chili) in 2010, in 2012 deed ik het nog eens dunnetjes over in Palm Cove (Australië). Ik had ongelofelijk veel meeval dat de eclips telkens wonderwel meeviel in zijn totaliteit. Als ik vroeger mensen lyrisch hoorde worden bij een eclips dan zou ik eens meewarig het hoofd hebben geschud, maar sinds 2010 weet ik beter! Het haar op je armen komt recht overeind, je krijgt een krop in je keel en je hebt de hele dag een gelukzalig gevoel in je lichaam zitten (zeker als de eclips slaagt). Ik kan het iedereen van harte aanbevelen. Begin volgend jaar trek ik voor mijn derde eclipsreis richting Azië. De vraag van deze week is dan ook: ‘Wanneer spreken we van een volledige zonsverduistering?’

Bij een eclips zoals die van afgelopen vrijdag staan de aarde, de maan en de zon precies op één lijn. Omdat de maan een deel van het zonlicht wegneemt, wordt een deeltje van de aarde verduisterd (het is dus niet de zon die verduisterd wordt). De maan werpt in feite een schaduw op de aarde en waar die schaduw valt zie je de zonsverduistering. Complete zonsverduisteringen zijn een vrij uniek verschijnsel. Wie het vrijdag bijvoorbeeld heeft gemist, krijgt pas een volgende kans op 10 juni 2021. Dan neemt de maan wel maar een klein hapje uit de zon (15 procent). De volgende écht goeie zonsverduistering (vergelijkbaar met die van nu) is pas op 12 augustus 2026. Voor een volledige zonsverduistering is het bij ons wachten tot in mei 2142. Tenzij je dus naar het (verre) buitenland reist! Mocht iemand onder jullie de smaak volledig te pakken hebben, dan verwijs ik hem/haar met veel plezier door naar de website van Urania, want zij organiseren op geregelde tijdstippen eclipsreizen.

Posted 22/03/2015 by ambijans in Algemeen

Geef een reactie

