Retroplaat van de week (43) Bruce Springsteen   Leave a comment

bruce springsteen

Voor onze retroplaat keren we terug naar onze geweldige tienerjaren die zich voornamelijk in de jaren ’80 situeerden. In 1984 kwam een zekere Bruce Springsteen op de proppen met zijn ‘Born in the USA’. Diezelfde Bruce speelde een voorname rol in de jaren 1984 en 1985, dus ‘Born in the USA’ is in zekere zin een plaat waar ik geweldig goeie herinneringen aan heb. In mijn kennissenkring ken ik nogal wat mensen die fan zijn van The Boss. Op dat moment was ik dat zeker ook. Twee anecdotes om die bewering hier te staven. In die tijd kocht ik van mijn zakgeld nogal wat singles in één van de twee platenwinkels die Zonhoven indertijd rijk was: Hello. Aan de overkant van de straat had je De Hit. Eén van mijn grootste blunders sloeg ik dus bij Bruce Springsteen. Een single kostte in die tijd 110 frank, een lp 525 frank. Als ik de hele lp had gekocht was ik goedkoop gesteld geweest, maar dat was zonder mij gerekend. Bruce kende toen al iets van marketing en daardoor kwamen er nogal wat singles uit die bewuste lp. Zo kocht ik ‘Born in the USA’, ‘Cover me’, ‘I’m on fire’, ‘Glory days’, ‘Dancing in the dark’ en ‘My hometown’ op single. De hele lp had ik voor 525 frank, de singles kostten mij 660 frank in totaal. Rekenen is dus nooit écht mijn fort geweest! Ik had zelfs een vriend die mij ‘My hometown’ cadeau deed daarna, zodat ik met een dubbele Bruce achterbleef. Geen idee hoe ik dat euvel toen heb opgelost.😉 Tweede verhaaltje: in de eerste graad van het middelbaar organiseerde VMS elk jaar een playbackshow voor de leerlingen. Die viel na de examens als een soort van overgang naar de vakantie. Met enkele klasgenoten gingen wij voor ‘Dancing in the dark’ van Springsteen. We namen het vrij ernstig op. De vader van één van onze klasgenoten zaagde voor ons zelfs enkele houten gitaren die we konden gebruiken. Ik vond op de zolder bij mijn grootouders nog een hippe broek in tijgermotief die ooit eigendom was geweest van één van mijn nonkels. Hij stond eigenlijk beter bij pakweg Rod Stewart dan Bruce Springsteen, maar dat speelde geen rol! Op de bühne amuseerden wij ons rot, al leverde het ons uiteindelijk geen podiumplaats op. Ik heb de schuld altijd afgeschoven op die ‘foute’ broek met tijgerprint, maar het kan even goed aan onze performance hebben gelegen. ‘Born in the USA’ integraal beluisteren kan hier!

Posted 26/03/2015 by ambijans in Muziek

Geef een reactie

