‘Lost River’ (Ryan Gosling)   Leave a comment

Lost River

Tegen de achtergrond van een surrealistisch landschap van een verdwijnende stad, wordt Billy, een alleenstaande moeder van twee kinderen, in een macabere en duistere fantasiewereld gezogen. Haar achttien jaar oude zoon Bones ontdekt een geheime weg die leidt naar een onderwaterstad. Zowel Billy als Bones zullen diep in het mysterie moeten graven indien ze hun familie willen redden. Ik las heel wisselende reacties over het regiedebuut van acteur Ryan Gosling, dus wilde ik het graag met mijn eigen ogen zien. Op het filmfestival van Cannes werd de prent helemaal afgebrand, maar elders las ik dan weer positievere reacties. Na enkele mindere filmweken was ik terug aangenaam verrast moet ik zeggen. Oké, er zitten ongetwijfeld wat schoonheidsfoutjes in (Gosling wil soms wat té graag laten zien dat hij veel ideeën heeft, maar die hoef je daarom niet allemaal in je debuutfilm te stoppen), maar het feit dat de film op zijn beste momenten aan David Lynch doet denken (die sfeer, die personages!) speelt ongetwijfeld in zijn voordeel! In de belangrijkste rollen zien we Christina Hendricks (de rondborstige rosse voenk Joan in ‘Mad Men’), Iain De Caestecker, Matt Smith, Saoirse Ronan en er is een kleine rol weggelegd voor mevrouw Gosling, Eva Mendes. We vermelden ook graag de belangrijke Belgische bijdrage aan deze film: topmonteur Nico Leunen maakte er een visueel pareltje van samen met Benoît Debie. Nu goed, ik mag die Gosling wel (op het zwakke ‘Only God forgives’ na dan). Het lijkt soms een beetje op een ‘het einde van de wereld’ verhaal, in die optiek wilde het decor van Detroit wél aardig meewerken uiteraard. Voor mij dus een debuut dat doet uitkijken naar meer, ook al had Gosling hier flink wat professionele know how in zijn team zitten. Voor wie zelf graag eens wil proeven staat er hier uiteraard nog een trailer!

Posted 13/04/2015 by ambijans in Film

Geef een reactie

