Retroplaat van de week (48) Elbow   Leave a comment

elbow

Na hun vrij belabberde concert van eergisteren vallen The Posies meteen af als kandidaat voor retroplaat van de week. Gelukkig is er genoeg keuze tussen ander materiaal. Wij presenteren hierna nog twee edities en sluiten daarna deze rubriek in schoonheid af. Maar we gingen het vandaag dus over Elbow hebben. Ik moet eerlijk zijn: het heeft een tijdje geduurd voor ze mij voor zich wisten te winnen, want in het begin vond ik hun muziek eigenlijk vrij saai. Al dient er meteen bij gezegd dat de band meestal groeiplaten maakt, die pas na meerdere luisterbeurten beter tot hun recht komen. Je hebt enerzijds groepen die hapklare readymade brokken maken, maar anderzijds zijn er ook bands die net iets meer willen met hun oeuvre. Daaronder catalogeren we dus Guy Garvey en de zijnen! Al vallen we niet onvoorwaardelijk én altijd voor hun nieuwe werkstukken. Zo vind ik bijvoorbeeld ‘Lippy kids’ uit ‘Build a rocket boys!’ (2011) nog steeds een irritante schijf. Het verbeterde er ook niet op toen StuBru ons altijd weer die live-versie van Werchter in de maag wilde splitsen. Soit, ‘The Seldom Seen Kid’ (2008) is wél van hoog niveau. Ik heb ‘One day like this’ denk ik op het trouwfeest van één van mijn vrienden gehoord (het was helaas niet de openingsdans), maar ik moet zeggen: toen was ik verkocht! Wij vernoemen ook graag ‘Grounds for divorce’ en ‘The fix’ die ook op dit album prijken. Vandaag doen we graag iets speciaals: hun integrale cd gespeeld in een concert met The BBC Concert Orchestra via dit linkje.

Posted 08/05/2015 by ambijans in Muziek

Geef een reactie

