Retroplaat van de week (49) Mano Negra   Leave a comment

mano negra

Grappige jongens waren het altijd al, die mannen van Mano Negra. Voor de leukigheid brachten ze hun ‘King of Bongo’ op 1 april 1991 officieel op de markt. Dit cd’tje staat nog steeds ergens in mijn cd-collectie te blinken (ervan uitgaande dat mijn broertje het niet ooit heeft aangeslagen).😉 Mano Negra was ons twee jaar eerder in het vizier gekomen, toen ze een monsterhit scoorden met ‘King Kong Five’. Dat nummer stond op ‘Puta’s fever’. Voldoende reden om ons ook nog te wagen aan hun debuut ‘Patchanka’ (1988). Mano Negra stond bekend als een feestband, dat bewezen ook hun concerten … al heb ik er helaas nooit één kunnen meepikken. Dat mag gerust als een kleine smetvlek worden gezien. In 1995 (20 jaar geleden ondertussen) was het gedaan met de pret, want de band hield op te bestaan. Manu Chao ging solo, maar ook van hem hebben we al een tijdje niets meer gehoord. Geen idee hoe het komt, maar bij Mano Negra stel ik me altijd een Franse banlieue voor, ietwat verpauperd en waar het meestal bloedheet is. ’t Is voor mij een beetje de sfeer bij Mano Negra. ‘Out of time man’, ‘Letter to the censors’ en ‘Mad Man’s Dead’ blijven fijne songs (naar mijn bescheiden mening). Liefhebbers kunnen ‘King of Bongo’ nog eens integraal beluisteren via deze link.

Posted 15/05/2015 by ambijans in Muziek

Geef een reactie

