‘Amy’ (Asif Kapadia) @ Roxy   Leave a comment

amy

Of ik erbij was toen Nirvana op Pukkelpop speelde? Uiteraard! Hebben wij Amy Winehouse dan ook zien optreden op Pukkelpop in 2004? You bet! Niet dat het meteen een topoptreden was in de Chateautent op Pukkelpop, maar ik ben het wél altijd blijven onthouden. Amy stond er wat onwennig en verlegen bij en blonk uit in bescheidenheid. En dat in een tent waar nauwelijks volk stond. Haar stem verraadde echter dat het kind een overvloed aan talent had. Nauwelijks zeven jaar later had ze zichzelf bij de fameuze Club 27 gevoegd. Ik herinner me dat ik het bericht van haar dood ’s nachts oppikte nadat ik met twee collega’s in de bus zat die ons van de Tomorrowlandwei terug naar onze auto zou brengen, zodat we van Boom terug naar huis konden rijden. Thuis heb ik toen een beetje onwezenlijk zitten surfen op het net naar meer info, al kwam haar dood eigenlijk ook niet meteen als een grote verrassing moet ik zeggen. Nu is er dus de documentaire van Asif Kapadia. Het verhaal van zesvoudig Grammy-winnares Amy Winehouse, in haar eigen woorden. Aan de hand van nooit eerder vertoonde archiefbeelden en nooit eerder gehoorde nummers wordt een beeld geschetst van de wereld waarin we leven op een manier die maar weinig anderen kunnen. Amy Winehouse zong vanuit haar hart en door haar muzikale talenten probeerde ze haar eigen problemen te analyseren. De combinatie van rauwe eerlijkheid en groot talent resulteerde in een aantal van de meest originele en geliefde nummers van onze moderne tijd. Haar enorme succes had echter ook een keerzijde: een meedogenloze en overweldigende media-aandacht in combinatie met haar stormachtige relaties en wisselvallige levensstijl zorgden voor een tragische afloop van haar leven. Hier kan je alvast een trailer bekijken.

UPDATE

Mooie, ontroerende docu van een fantastisch getalenteerde zangeres die de tol van de roem niet op haar frêle schouders kan dragen. Het wordt nergens ranzig of cliché, wél confronterend en eerlijk. Men heeft ook de kwalijke rol van de paparazzi en vader Mitch in de verf gezet. Maar bovenal is te horen dat Amy Winehouse talent en songschrijverskwaliteiten bezat. Op weg naar huis hoorde ik ‘Jump into the fog’ van The Wombats, een plaat die persoonlijk voor eeuwig én altijd verbonden zal blijven met die noodlottige Pukkelpop 2011. Die gebeurtenis zal – net zoals de dood van Amy – nooit worden vergeten.

Posted 20/07/2015 by ambijans in Film

Geef een reactie

