‘A Pigeon Sat On A Branch Reflecting On Existence’ (Roy Andersson)   Leave a comment

apigeonsatonabranch

Dit is het derde en afsluitende deel van een trilogie, maar je hoeft de vorige delen niet te hebben gezien om de film te kunnen volgen. Die heb ik ook nog niet gezien, maar na deze afsluiter ben ik daar eigenlijk wel nieuwsgierig naar geworden. Na ‘Sånger från Andra Våningen’ en Du Levande’ is dit het derde deel van Andersson’s reflectie op het menselijke bestaan. De focus ligt op twee hoofdpersonages, Jonathan en Sam, die te zien zijn in diverse taferelen en die verschillende mensen ontmoeten. Ze maken een reis, door een tijdloos, geografisch niet nader bepaald westers landschap. De één is een rondreizende verkoper; de ander is licht verstandelijk beperkt. Het is de verkoper die zijn vriend vertelt waarom de samenleving is zoals ze is. Ik kan me best voorstellen dat een hele hoop mensen dit een bijzonder saaie film zullen vinden, maar voor mij was ie alleszins onderhoudend genoeg. Héél absurd ook en zo gortdroog dat ik een aantal keer heb moeten grinniken (de caissière die zich afvraagt wie het net afgerekende broodje of biertje van een overleden klant wil hebben, de terugkerende running gag met drie dezelfde feestartikelen, de 20ste eeuwse caféscène waarin koning Karel XII en zijn gevolg uit de 18de eeuw ten oorlog trekken en later afdruipend nog eens langskomen, …). Volkomen absurd m.a.w. Regisseur Roy Andersson heeft er een prima film van gemaakt wat mij betreft. Een trailer om een idee te krijgen staat hier.

Posted 10/08/2015 by ambijans in Film

Geef een reactie

