Nordic Night #10 (Choir of Young Believers + The Colorist & Emiliana Torrini) @ CCHA   Leave a comment

emiliana torrini

Het Deense Choir of Young Believers uit Kopenhagen is een steeds wisselend collectief van muzikanten rond spilfiguur/frontman Jannis Noya Makrigiannis. Ze brengen prachtig ingetogen indie pop songs, met orkestrale arrangementen en meeslepende zang. Een mix van intieme folk, gracieuze indiepop en krautrock ondergedompeld in Scandinavische cool. In eigen land behoren ze tot de topacts met twee albums die bestempeld werden als absolute meesterwerken: ‘This is for the white in your eyes’ uit 2008 en ‘Rhine gold’ uit 2012. De rest van Europa en de wereld leerde hen kennen toen hun song ‘Hollow talk’ werd opgepikt als titelsong voor de televisieserie ‘The Bridge’. Na een tour met Depeche Mode in 2014 werkt de band momenteel aan het nieuwe album dat voorjaar 2016 verschijnt. Inspiratie kwam naar eigen zeggen van Talk Talk, Enya en Frank Ocean. The Colorist is een bijzonder muzikaal project van Aarich Jespers (Zita Swoon) en Kobe Proesmans (o.a. Gabriel Rios, El Tattoo Del Tigre). Allebei zijn ze slagwerkmuzikant, bouwen ze instrumenten en delen ze een liefde voor hedendaagse muziek die buiten de lijntjes kleurt. Dat resulteerde vorig jaar in bezielde avonden met de Braziliaanse Cibelle en de Zweeds-Japanse Sumie Nagano (zie ook Nordic night #9). Ditmaal gaan ze in zee met de IJslandse zangeres Emiliana Torrini. Je kent haar ongetwijfeld nog van de hit ‘Jungle drum’. Naast een uitgebreid eigen repertoire schreef ze ook eigenzinnige songs voor o.a. Kylie Minogue. Bij het ‘herkleuren’ van haar werk maakt The Colorist nieuwe arrangementen aan de hand van uiteenlopende percussieve klankobjecten, in combinatie met een onorthodox gebruik van klassieke instrumenten met een trio strijkers, piano, klarinet en veel percussie.

UPDATE

Ik had nog enkele theaterbonnen (een soort tegoed op mijn abo), dus nam ik vooraf nog een ticket voor Bing & Ruth en A Winged Victory For The Sullen in december. Choir of Young Believers mocht aftrappen in de kleine theaterzaal en ik wist al snel dat het mijn ding niet zou worden. Alle goede bedoelingen ten spijt hoorde ik enkel in het laatste nummer een beetje Danish dynamite doorsijpelen. Ik vrees dat hun bekendheid beperkt zal blijven tot eigen land, al kan ik me uiteraard vergissen. Opvallend ook dat de heren met een minimum aan licht werkten op het podium, waardoor het een beetje ‘de nacht van de duisternis deel 2’ werd. Voor het hoofdprogramma moesten we ons verplaatsen van de kleine theaterzaal naar de grote zaal. Ik was blij dat ik voor een plek op rij E had gekozen want zo had ik een prima zicht op het geheel.

Achter mij voerden twee dames een interessant gesprek over ‘het bibliotheekwezen’. Ik kon eruit opmaken dat één van hen recent naar Limburg was verhuisd. Zo hoorde ik welke bibliotheken ze gezellig vonden, welke auteurs ze recent hadden gelezen, welke culturele evenementen ze net hadden bezocht enzovoorts. Een mooie, informatieve dialoog tussen cultuurliefhebsters als het ware. ‘Laat die dames een boekenprogramma maken voor Canvas’ zei een stemmetje in mijn hoofd. Het programma-idee werd abrupt onderbroken wanneer het licht in de zaal uitgaat en de band (acht man sterk) ten tonele verschijnt. Ze starten met iets wat sterk op een instrumentale versie van ‘Jungle drum’ lijkt. Na die instrumental verschijnt Emiliana Torrini op het podium in een spuuglelijke Halloweencreatie. Blijkbaar kon ze gisteravond mijn mind readen, want ze zei meteen iets over haar outfit. Zo lelijk haar outfit was, zo aardig, grappig en bloedmooi was la Torrini in real life. O.a. ‘Animal games’, ‘Nighfall (pale blue)’ (een samenwerking met Kid Koala), ‘Speed of dark’ en het onvermijdelijke ‘Jungle drum’ kwamen voorbij. Op het einde volgde een welverdiende staande ovatie van de hele zaal. Terecht uiteraard! Knappe performance en je zag ook het spe(e)lplezier eraf spatten bij de acht mannelijke muzikanten. Een geslaagde mix wat ons betreft.

Posted 31/10/2015 by ambijans in Muziek

Geef een reactie

