‘The Lobster’ (Yorgos Lanthimos) @ Roxy   Leave a comment

the lobster

Ik zit vandaag eerst nog bij de tandarts, dus zal ik waarschijnlijk een beetje moeten rushen om ‘The Lobster’ te halen. Toch heb ik goeie hoop dat ik daarin zal slagen. Begin 2013 zag ik ‘Alps’, de vorige film van regisseur Yorgos Lanthimos. Dat was zo’n bizarre en absurde ervaring dat ik graag eens kennismaak met zijn nieuwste prent. Het verhaal speelt zich af in een dystopische toekomst waar vrijgezellen gearresteerd worden en overgebracht worden naar een griezelig hotel. Daar worden ze verplicht om binnen de 45 dagen een passende partner te vinden. Als ze hier niet in slagen worden ze veranderd in een dier en vrijgelaten in het bos. Met rollen voor o.a. Colin Farrell, Rachel Weisz en Léa Seydoux. Een trailer voor iedereen die even nieuwsgierig is als ondergetekende.

UPDATE

De slechtste Vlaamse film van het jaar zal de komende weken wellicht zaal 1 van The Roxy Theatre in Koersel blijven teisteren, dus was er een volle zaal 2 voor onze film. ‘The Lobster’ haalt het helaas niet van ‘Alps’ wat mij betreft. Dat het verhaal bizar, absurd en onwerkelijk aanvoelt vond ik nog positief. De tweede helft van de film zakt het tempo gevoelig, is de verrassing wat weg en het lijkt er een beetje op dat de regisseur wanhopig op zoek was naar een passend slot. Dat kwam voor de meeste bezoekers bijzonder onverwacht neem ik aan. Wat wilde Lanthimos nu eigenlijk zeggen? Dat je best je hele leven ‘single’ blijft? De draak steken met alleenstaanden die via datingsites een partner proberen te zoeken? Ik ben er gisteravond niet uitgeraakt. Als ik een score op 10 zou moeten geven dan zou ik zeggen een 6,5. Of dat een mooi cijfer is laten we hier in het midden.

Posted 02/11/2015 by ambijans in Film

Geef een reactie

