Drie snelle vragen (10)   Leave a comment

Misschien komt het toch nog goed met de wereld

‘Drie snelle vragen’ is een rubriek, die wekelijks drie korte doch krachtige vragen stelt waarop uw nederige dienaar een zinvol antwoord tracht te verzinnen. We hopen er exact 50 afleveringen uit te puren. Op het einde heeft iedereen weer een iets beter beeld van de man achter Ambijans. Of het mysterie wordt uiteraard nog een stuk groter, we durven hier niets uitsluiten!😉

Wanneer heb je voor het laatst gehuild?

Échte mannen huilen uiteraard niet, maar ik ben niet van steen dus mij overkomt het wel eens. De laatste keer was de dag na de aanslagen in Parijs, toen ‘Le Petit Journal’ (zeg maar de Franse versie van ‘Karrewiet’) een vader met kind interviewde dat ter plekke bloemen en kaarsjes was gaan zetten op één van de onheilsplekken. Voor mij één van de tv-momenten van het jaar. Vooral de serene en fantastische manier waarop de vader het kind vertelt wat er aan de hand is. Zonder haat, boosheid of door mensen te veroordelen. Ik ken mensen die zoiets eerder naïef zouden noemen, maar mij heeft het alleszins geraakt … en ik ben dan nog niet eens vader!

Vertel eens een minder leuke vakantieherinnering uit het verleden?

Ik vermoed dat het is gebeurd net na mijn plechtige communie (aanloop naar het eerste of tweede middelbaar?). We gingen op vakantie vertrekken en we waren eigenlijk gepakt en gezakt om te vertrekken. Tot mijn moeder zich afvroeg of mijn vader de schoenen al in de wagen had gestoken? ‘Schoenen? Welke schoenen?’ ‘De schoenen die ik allemaal samen in één grote vuilniszak heb gestoken?’ ‘De vuilniszak die gisteravond aan de achterdeur stond?’ ‘Ja, die vuilzak!’ ‘Die heb ik vannacht gewoon op de straat gezet, want ze kwamen het vuilnis nog ophalen.’ Gevloek. Zoveel paar schoenen (waaronder enkele gloednieuwe communicantenschoenen) weg met het huisvuil! Vóór onze vakantie begon zijn we nog in allerijl een schoenenwinkel ingedoken om ons allemaal nieuwe paren te kopen.

Noem eens één opmerkelijke zotte/zatte studentenescapade?

We gaan geen namen noemen om de betrokken personen te beschermen. Na een doodgewone fuif in de Kwint, beslisten we om verder te gaan feesten in The Ritz aan de Hasseltse Kanaalkom. Er waren al een aantal mensen uit Zonhoven mee naar Hasselt getrokken en in de discotheek zelf kwamen we nóg meer bekend volk tegen. Eén van die mannen nodigde ons uit om op zijn kot in Diepenbeek verder te feesten. Wij dus met een man of vijf naar Diepenbeek. Het was een uur of 5 ’s morgens maar de kerel die daar op kot zat, draaide het volume van zijn stereo-installatie op het maximum. Ondertussen plunderden we de gezamenlijke studentenfrigo en we vulden dat aan met de nodige drank. Op zeker moment kwam één van ons zelfs met de fiets de trap opgereden. De kotstudent (die al serieus in de wind was) gooide vervolgens de fiets van drie hoog dwars door de fietsenstalling. Er waren al buren die ons in de straat vanachter hun gordijnen gadesloegen. Terwijl wij stilletjes boven bleven, kwam een boze kotbaas de student de levieten lezen. ‘X, ruim je boel op en zorg dat je voor het eind van de week weg bent uit mijn kot!’ X was op slag nuchter. We boden uiteraard nog aan om wat op te ruimen maar dat was niet nodig. Stilletjes verlieten wij het studentenpand in Diepenbeek om via een omweg (de geburen moesten onze nummerplaat maar eens noteren) terug naar de auto te wandelen. Iets vóór 8u ’s morgens draaide ik de sleutel in het slot van de voordeur. Een kwartier later hoorde ik mijn ouders opstaan.

Posted 25/11/2015 by ambijans in Algemeen

Geef een reactie

