Drie snelle vragen (13)   Leave a comment

gopress, onze informatieve maat

‘Drie snelle vragen’ is een rubriek, die wekelijks drie korte doch krachtige vragen stelt waarop uw nederige dienaar een zinvol antwoord tracht te verzinnen. We hopen er exact 50 afleveringen uit te puren. Op het einde heeft iedereen weer een iets beter beeld van de man achter Ambijans. Of het mysterie wordt uiteraard nog een stuk groter, we durven hier niets uitsluiten! 😉

Hoe blijf jij op de hoogte van de actualiteit?

Zoals alle échte Limburgers zijn mijn ouders geabonneerd op Het Belang van Limburg. Maar omdat die krant meestal zwaar focust op regionaal nieuws durf ik op het werk ook al eens door De Standaard en De Morgen bladeren. Vroeger gebeurde dat gewoon in de leeszaal, tegenwoordig gebruik ik daarvoor Gopress op het werk. Hierdoor kan ik alle kranten volledig digitaal lezen en dat geldt ook voor enkele tijdschriften. In mijn geval zijn de literaire bijlage van DM (woensdag), de Standaard der Letteren (vrijdag) en Focus Knack (woensdag) bijzonder handig bij de collectievorming. Doe daar nog deredactie.be, hier en daar een tv-journaal en soms een duidingsmagazine bij en we zijn weer helemaal mee!

Ben jij een liefhebber van Kerstmis en de eindejaarsfeesten?

Bwah, ‘liefhebber’ is een groot woord. Het wordt wel uitgebreid gevierd aan huis, maar ’t is niet zo dat ik helemaal in kerstmodus geraak eens de kerstboom is geïnstalleerd. Dit jaar is het een heel atypische kerstperiode: gisteren ca. 16 graden Celsius en zon, da’s ongezien voor de tijd van het jaar! Al ben ik héél eerlijk: ik droom nooit van een witte Kerst (totaal onromantisch of niet), want ik heb het niet zo voor de winterkou. Geef mij liever een flinke portie zon!

Wat is de indrukwekkendste stad die jij ooit hebt gezien?

Dat zal met grote voorsprong Tokyo zijn geweest. Als je de hele agglomeratie errond meetelt kom je op bijna 40 miljoen inwoners uit. Toen wij een uitstap deden naar Kamakura duurde het ongeveer een uur alvorens we uit de periferie van Tokyo waren. We hadden het treinstation van Ikebukuru als uitvalsbasis, met bijna drie miljoen reizigers per dag de tweede drukste pendelaarsroute ter wereld. Uit pure nieuwsgierigheid zijn we ook in Shinjuku station, de drukste ter wereld, gaan kijken. Daar meer dan 3,5 miljoen reizigers en meer dan 200 in – en uitgangen. Ondanks dat rijdt het openbaar vervoer er wél klokvast. Daar kan ons (stakend) NMBS-personeel véél van leren! Soit, Tokyo dus de drukste stad maar ook Santiago de Chile, Melbourne en Sydney ogen indrukwekkend.

Posted 18/12/2015 by ambijans in Algemeen

Geef een reactie

