Muzikaal eindejaarslijstje 2015   Leave a comment

een schokbestendige muzieklijst heeft de beste ondersteuning nodig

’t Is gebeurd! Onze definitieve cd-lijst voor wat het muziekjaar 2015 aangaat ligt vandaag in een beslissende eindplooi. Onnodig om te zeggen dat wij het alweer een sterk, spannend én vruchtbaar muzikaal jaar vonden. Het meeste aandacht gaat uiteraard naar muziek die wij heerlijk vonden, maar we lijsten ook enkele dingen op die we minder konden pruimen. Mijn lijst is dit jaar vrij traditioneel zonder al te veel gekkigheid. Over smaak en persoonlijke voorkeur valt behoorlijk te twisten, dat is dit jaar niet anders! Ben ik bijvoorbeeld een ouwe lul als ik hier beweer dat ‘Drank & drugs’ van Lil’ Kleine & Ronnie Flex een regelrechte kutsingle was? Met stip het allerslechtste commerciële nummer dat ik in 2015 heb zien én horen passeren. Geen wonder dat ze na hun Pukkelpopdoortocht van de wei zijn geflikkerd! Soit, in eerste instantie mijn 20 smaakmakers van het afgelopen jaar, daarna de rest. In geheel willekeurige volgorde natuurlijk.

20. Sometimes I sit and think, and sometimes I just sit : Courtney Barnett

19. Kintsugi : Death Cab For Cutie

18. Bones : Son Lux

17. I love you, honeybear : Father John Misty

father john misty

16. Fading frontier : Deerhunter

15. Have you in my wilderness : Julia Holter

14. Multi-Love : Unknown Mortal Orchestra

UMO

13. Blood : Lianne La Havas

12. New Bermuda : Deafheaven

deafheaven

11. Depression cherry – Beach House

10. RKTKN #2 : Raketkanon

raketkanon

9. Stuff. : Stuff.

stuff

8. b’lieve I’m goin down … : Kurt Vile

7. Thin walls : Balthazar

6. Thank you lucky stars : Beach House

beach house

5. In Colour : Jamie XX

jamie xx

4. Currents : Tame Impala

3. Vega Intl. Night School : Neon Indian

2. The Magic Whip : Blur

1. Carrie & Lowell : Sufjan Stevens

sufjan stevens

Wat valt er op aan bovenstaand lijstje? Dat beide cd’s van Beach House dus zwaar de moeite waren, de helft van onze eindlijst zagen we dit jaar ergens ‘live’ optreden en er staan (slechts) drie Belgische bands in genoteerd. Vielen wat mij betreft (soms ferm) tegen in 2015: Belle & Sebastian (één uitstekende single, de rest ‘grauwe middelmaat’), Beirut (door de korte duur gelukkig ‘beperkt saai’), Editors (voorspelbaar, saai, gelikt) en nieuw werk van Muse of Coldplay kan mij al lang(er) niet meer boeien. Vielen dit jaar net naast mijn top 20: o.a. de cd’s van Oneohtrix Point Never, Panda Bear, METZ, Viet Cong, Ryan Adams, Everything Everything en D’Angelo & The Vanguard (al is die cd eigenlijk van eind 2014). Ik zag in veel jaarlijstjes Kendrick Lamar & co opduiken, maar aan mij is dit soort hip hop blijkbaar niet écht besteed. Zeker niet slecht, maar op mij liet het geen blijvende indruk na. 2016 wordt gelukkig al zwaar de moeite want er zal o.a. nieuw werk verschijnen van David Bowie, Villagers, Daughter, Shearwater, Savages, Animal Collective en Underworld. Tot volgend jaar!

Posted 23/12/2015 by ambijans in Muziek

Geef een reactie

