Drie snelle vragen (14)   Leave a comment

een zegen voor cabaretiers die dementen entertainen, die kunnen met één lange mop op tournée

‘Drie snelle vragen’ is een rubriek, die wekelijks drie korte doch krachtige vragen stelt waarop uw nederige dienaar een zinvol antwoord tracht te verzinnen. We hopen er exact 50 afleveringen uit te puren. Op het einde heeft iedereen weer een iets beter beeld van de man achter Ambijans. Of het mysterie wordt uiteraard nog een stuk groter, we durven hier niets uitsluiten!😉

Wat is jouw grootste angst?

Af en toe denk ik wel eens aan de dood, maar die gedachtes probeer ik zoveel mogelijk te onderdrukken want anders breekt bij mij spontaan het angstzweet uit. Iets anders waar ik behoorlijk bang voor ben is dement worden. In mijn jeugdjaren had ik aan beide kanten grootouders die met dementie werden geconfronteerd. Als kind lachten we daarmee, maar met ouder worden kunnen we de ernst van de zaak veel beter inschatten. Je hoopt het met je eigen ouders niet mee te maken. Zelfs al word je geconfronteerd met kleine signalen die op beginnende dementie wijzen, dan is dat toch akelig. Je geheugen zoveel mogelijk blijven trainen en actief blijven is dus de boodschap!

Is er iets wat jij niet zo leuk vindt aan de feestdagen?

Ik ben geen fan van vuurwerk, nooit geweest eigenlijk. Terwijl iedereen zich zat te vergapen aan het vuurwerk hield ik me meestal afzijdig. ’t Is niet enkel een gevaar voor mens en dier, het maakt soms pokkeveel lawaai en is (vermoed ik toch) ook een beetje schadelijk voor het milieu. Dan denk ik weer terug aan een fantastische nieuwjaarstrip met vrienden naar Berlijn (overgang van 2002 naar 2003). Een overkill aan vuurwerk helaas, het bleef de hele nacht tot ’s morgens vroeg knallen dus deden we geen oog dicht.

Heb jij een goed voornemen voor 2016?

Ik herinner me dat ik eind 2014 had voorgenomen om me in 2015 minder aan dingen te ergeren. Of ik daarin ben geslaagd? Vermoedelijk niet, maar er zijn dan ook een hele hoop ergernissen die niet verdwijnen. Die worden uiteraard veroorzaakt door andere medemensen, dus logisch dat je daar weinig aan kan doen. Misschien moeten we in 2016 iets aan onze gezondheid gaan doen? Geen wereldschokkende dingen, maar kleine veranderingen. In 2015 heb ik bijvoorbeeld iets kleins gedaan: slechts om de andere week één anderhalve liter fles cola leegdrinken. Ik ken mensen die elke dag zo’n fles soldaat maken, maar soit … als het gaat om minder suiker dan ben ik al in mijn missie geslaagd. Deze missie is trouwens héél goed vol te houden. Ik kan een snoeper zijn (zeker als er snoep te vinden is in de kast), maar als er toevallig geen snoep is heb ik ook niet de drang om mezelf vol te proppen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor alcohol. Geen grote uitspattingen ten huize Ambijans, tenzij dat we regelmatig eens een glas rode wijn nuttigen. Is dat erger dan enkele donkere, zware biertjes tijdens het weekend? Vertel het mij maar …

Posted 28/12/2015 by ambijans in Algemeen

Geef een reactie

