Voorbereiding eclipsreis 2016   Leave a comment

vaccinaties, check!

Het moest er eens ooit van komen, dus wij zijn vorig weekend eindelijk in gang geschoten voor wat onze eclipsreis naar Azië betreft. Op 25 februari a.s. verlaten wij het Belgisch grondgebied om eerst in Bangkok te landen. Via Thailand belanden we vervolgens in Laos, trekken door naar Cambodja om te eindigen in Indonesië. Als alles goed is zitten wij op 13 maart terug aan het thuisfront. Ons hobbelige (figuurlijk dan toch) parcours begon vorige zaterdagnamiddag toen wij het lumineuze idee kregen om via de Genkersteenweg naar de Hasseltweg te rijden om daar eens binnen te springen bij AS Adventure. Wij weten nu dat het op een gegeven ogenblik stapvoets rijden is op dat traject, waar het pokkedruk is. Je zit bijna even lang in de wagen als je uiteindelijk in de winkel hebt vertoefd. Gelukkig vonden we nog net dat ene resterende parkeerplekje ter plaatse. AS Adventure heeft een mooie winkel en het personeel is attent en bijzonder vriendelijk. Uiteindelijk gaan wij naar buiten met twee paar sokken, een Jack Wolfskin jas en een klein flesje muggenwerend middel met hoge DEET-factor. De verkoper raadt aan om eerst het kleine flesje eens te proberen, want er zijn mensen die huidirritatie krijgen door het produkt. Dat bleek in mijn geval niet te zijn, dus ik kan eventueel voor een groter flesje gaan. Daarna wilde ik ook binnenwippen bij schoenen Torfs dat een winkel heeft aan de andere kant van de straat. Was me dat een tegenvaller! Vroeger was de winkel drie keer zo groot en had je een ruime keuze in Caterpillars of Timberlands. Nu enkel twee verschillende soorten Timberland schoenen en dat was het dan! Komend weekend eens uitvogelen waar ik die makkelijk zittende schoenen nog kan vinden.

Deel twee van de voorbereiding startte maandagmorgen toen ik een afspraak maakte voor mijn vaccinaties. Donderdagavond om 17u55 kon ik daarvoor langskomen in het Jessa ziekenhuis. Op woensdagmiddag eventjes geïnformeerd bij de huisarts of ik ooit vaccinaties had gehad, maar ik bleek nog volledig vaccinatievrij te zijn. Donderdag na het werk reden wij dus naar Hasselt, waar we ons op de tweede verdieping moesten aanmelden. Vrijwel meteen werd ik binnengeroepen op het kabinet bij dokter Gyssens. Naast haar zaten twee jonge verpleegkundigen (vermoed ik), een blonde en een brunette. Eerst enkele korte vraagjes invullen, daarna werd mijn reistraject eventjes onder de loep genomen en vrijwel meteen daarna vertelde de dokter mij welke vaccinaties ik nodig zou hebben. Dat bleken er in mijn geval drie te zijn. Het toeval wil nu dat één van mijn reisgenoten van Urania familie was van de dokter in kwestie. Malariapillen zou ik volgens haar niet nodig hebben, omdat er maar een gering risico was. De blondine begeleidde me vervolgens naar de pijnbank, die vreemd genoeg geen centje pijn deed. Ik mocht gaan zitten en ik kreeg twee inspuitingen in mijn rechterarm en eentje aan de linkerkant. We kregen nog een voorschrift mee voor een vervolgspuit. Die moet ik afhalen bij de apotheek, waarna de huisarts binnen vier weken kan overgaan tot een volgende prik. Blijkbaar komt er tot slot nog een laatste inspuiting een half jaar na de reis. Maar da’s voor later. Voorlopig zitten we ‘safe’.

Posted 15/01/2016 by ambijans in Algemeen

Geef een reactie

