‘Het smelt’ (Lize Spit)   Leave a comment

lize spit

In het vorige literaire jaar was ‘Het meisje in de trein’ van Paula Hawkins hét boek dat iedereen zogezegd gelezen moest hebben. Eerlijk? Wij begrepen die hele hype niet zo erg goed. Ik ben niet meteen een lezer van thrillers, maar ik kan me (beroepshalve toch zeker) een beetje verplaatsen in het hele aanbod. Qua verkochte exemplaren zal het zeker wel top zijn geweest, maar als verhaal wist het mij niet bij m’n nekvel te grijpen. Over dan maar naar dé hype van 2016? Een debuutboek uit eigen land dat volgens mij niet eens de pretentie had om gensters te slaan, maar dat ik dan weer wél de moeite vond. Vlak vóór mijn vertrek naar Azië nog snel aan begonnen en in één ruk uitgelezen. En ik ben niet alleen blijkbaar: lovende recensies, meer dan 35.000 verkochte exemplaren, vertalingen in o.a. het Noors, het Deens, het Spaans en het Frans. Het gaat hard met Lize Spit … én volkomen terecht! Met enige zin voor overdrijving zou ik bijna durven zeggen: ‘als je één boek leest op vakantie, laat het dan ‘Het smelt’ zijn’. Wees dan echter matig qua consumptie want het leest als een trein (niet die trein van Paula Hawkins hè).

In Eva’s geboortejaar worden in het kleine Vlaamse Bovenmeer slechts twee andere kinderen geboren, allebei jongens. De drie maken er hun hele jeugd samen maar het beste van, tot de puberteit aanbreekt. Opeens ontstaan er andere verhoudingen. De jongens bedenken wrede plannen en de bedeesde Eva kan hieraan meedoen of haar enige vrienden verraden. Die keuze is geen keuze. Dertien jaar na een snikhete zomer die volledig uit de hand loopt, keert Eva terug naar haar geboortedorp met een blok ijs in de kofferbak. Gaandeweg wordt duidelijk dat zij dit keer de plannen bepaalt. Vanaf de eerste bladzijde grijpt debutante Lize Spit de lezer bij de strot, om die 480 pagina’s lang niet los te laten. Genadeloos maar liefdevol: ‘Het smelt’ is een roman die je verslagen achterlaat. Ik zou zeggen: lezen die hap!😉

Posted 19/03/2016 by ambijans in Literatuur

Geef een reactie

