De aanslagen in Brussel   Leave a comment

de vertrekhal in zaventem, waar we nauwelijks vier weken geleden ook stonden

Op deze plek had ik oorspronkelijk een nieuwe Keek op de Week willen neerpennen, maar de ongelofelijke gebeurtenissen van gisterenmorgen in Brussel strooien roet in het eten. En dat terwijl we de dag ervoor al een kleine ‘luchthavenhistorie’ achter de rug hadden … Mijn ouders stonden maandagavond (gepakt en gezakt zoals ze dat zo mooi zeggen) op het punt om naar Spanje af te reizen, maar hun vlucht vanuit Maastricht bleek gecanceld. In eerste instantie dachten we aan een mechanisch defect, maar in Maastricht aan de incheckbalie hoorden we dat er blijkbaar een staking was van de Franse luchtverkeersleiders. Even over 18u reden wij weg uit een compleet verlaten luchthavencomplex, zelden gezien (nu ik er zo eens over nadenk). Geen afreis naar Spanje, vlucht omboeken, opnieuw naar huis enz.

Gisterenmorgen op weg naar het werk omstreeks 8u30 hoor ik op Radio 1 dat er opschudding was in Zaventem: een bomaanslag in onze nationale luchthaven met mogelijk gewonden, maar daarover was op dat ogenblik nog onduidelijkheid. Ik informeer mijn aanwezige collega’s wat het radionieuws wist te melden en vanaf dat moment domineerden ‘de aanslagen in Brussel’ vrijwel de hele dag. Nu het in ons land is gebeurd kunnen we niet meer over de ver-van-mijn-bed-show spreken. Sterker nog: morgen op de kop af vier weken geleden stond ik samen met 28 medereizigers vertrekkensklaar op Zaventem voor onze eclipsreis naar Azië. Als afspreekplaats nemen we altijd weer het standbeeld in de vertrekhal (zoals hierboven op de foto te zien is). ’t Is een makkelijk referentiepunt dat je gewoon niet kan missen als je de vertrekhal betreedt. Het noodlot had ons m.a.w. net zo goed kunnen treffen. Enkele weken vóór onze afreis waren er ook aanslagen in Indonesië (één van onze bestemmingen) en dan denk je meteen ‘Het zal toch niet zeker?’ De kans is altijd bijzonder klein dat je ermee wordt geconfronteerd als reiziger … tot gisterenmorgen dus. Ik wil er zelfs niet aan denken wat die mensen allemaal hebben meegemaakt gisteren. Op tv zag het er al beangstigend uit, laat staan als je je op dat eigenste moment in de luchthaven bevindt.

Via extra journaals, live streams, krantenberichten, facebookupdates e.d. bleven we voortdurend op de hoogte van de ontwikkelingen (het moet van 11 september 2001 geleden zijn dat een nieuwsfeit nog zo onze hele dag markeerde). En hoe reageer je het best en het meest gepast op social media? Laat je bullebak Donald Trump in jezelf los en neem je meteen het woord ‘oorlog’ in de mond (ik zwijg dan nog zedig over ‘de herinvoering van de gaskamers’), het sluiten van de grenzen (welke grenzen?) of het terugsturen van alle vreemdelingen naar hun land van oorsprong (Filip Dewinter staat voor de deur!). Of volstaan een aangepaste profielfoto (in de nationale driekleur), een muzieknummer dat onrechtstreeks naar de feiten verwijst (‘Imagine’ van John Lennon) of een sobere update dat je meevoelt met alle getroffen slachtoffers? Ik zag het gisteren allemaal passeren op mijn timeline. Ik ben eerder de tweede strekking genegen, omdat van ‘oog om oog, tand om tand’ niemand ooit beter is geworden. Uiteraard ben je inwendig boos, verafschuw je zinloos geweld en hoop je dat het kwaad met wortel en al wordt uitgeroeid. We moeten terugvechten (figuurlijk dan) en de draad van het leven weer oppakken. Onze westerse samenleving laat zich niet domineren door een hoopje godsdienstfanaten. Dat zullen we met z’n allen duidelijk maken! Al vrees ik wél dat de strijd tegen IS figuurlijk een soort van ‘Derde Wereldoorlog’ zal worden. We gaan nog flink wat katjes te geselen hebben. Ik vrees ook dat we na o.a. Parijs en Brussel straks ook elders zullen worden opgeschrikt door hard en bruut geweld met tal van onschuldige slachtoffers. Het daarmee samenhangende vluchtelingenprobleem is één van de grootste uitdagingen waar we in het begin van deze 21ste eeuw voor staan. Wie vindt de juiste oplossing voor dit moeilijke vraagstuk?

Posted 23/03/2016 by ambijans in Algemeen

Geef een reactie

