‘De Welwillenden’ (Guy Cassiers/Toneelhuis & Toneelgroep Amsterdam) @ CCHA   Leave a comment

de welwillenden

Bij zijn verschijnen werd ‘De welwillenden’ tegelijk bekroond en bekritiseerd. Het gevaarlijke van de roman is niet alleen dat het verteld wordt vanuit het standpunt van een dader, SS-officier Max Aue, maar ook en vooral dat Aue ons voorhoudt dat we in de ‘juiste’ omstandigheden allemaal dader kunnen worden.
Auteur Jonathan Littell laat ons inzien dat het Derde Rijk niet buitenmatig bevolkt was met monsters maar met gewone burgers, die in en door het nationaalsocialisme collectief opschoven in de richting van de totale waanzin. Littell trekt de lezers mee in het hoofd van de dader en plaatst hen daardoor in een ongemakkelijke positie van identificatie. In zijn enscenering concentreert Cassiers zich op Aues verblijf in drie steden die in de roman een centrale rol spelen: Kiev, Stalingrad en Berlijn. Iedere stad een stap dichter bij de totale apocalyps. Het ensemble van Toneelhuis wordt versterkt met vijf acteurs van Toneelgroep Amsterdam, die samen een carrousel van personages rondom Max Aue (gespeeld door Hans Kesting) in gang zullen zetten. Met ‘De welwillenden’ gaat Cassiers de confrontatie aan met de donkerste kant van het menselijke gedrag: het nazistische gedachtegoed en de vernietiging van de Joden. Hoe is dit in het hart van Europa kunnen gebeuren? Welke politieke, ideologische, psychologische en sociale transformaties hebben dit geweld doen ontstaan en zijn gang laten gaan? De wankele politieke basis van Europa en de opkomst van extreemrechtse en xenofobe partijen geven aan dit project een uitzonderlijke urgentie. Ik heb de 981 pagina’s dikke turf van Littell in 2008 gelezen, dus ik ben eens benieuwd hoe ze dat in een toneelstuk hebben gegoten. Een lange zit zal het sowieso al worden want uitzonderlijk start de voorstelling al om 19u. Om 22u30 zou het stuk afgelopen moeten zijn. Naast Kesting zien we in andere rollen o.a. Katelijne Damen, Kevin Janssens en Bart Slegers.

UPDATE

We hebben het toneelstuk eventjes laten bezinken, alvorens we er onze mening over durfden neerpennen. Achteraf gezien weten we niet of het wel zo’n goeie keuze was van de regisseur om een zwaar klassiek oorlogsverhaal te combineren met soundscapes, installaties en visuele aspecten. Het kwam allemaal overweldigend binnen, maar maakte er bij momenten ook een soep van. Ook de chemie die normaal aanwezig moet zijn tussen de spelers voelden wij gisteravond niet. Zelfs de mooie vondsten (schoenen die worden opgetrokken aan een rode levensdraad) en de klapperende lockers bijvoorbeeld vallen dan helemaal in het niets. De staande ovatie (die hen ten deel viel door een deel van het publiek) vond ik na afloop persoonlijk lichtjes overdreven. Maar wie ben ik natuurlijk!😉

Posted 02/04/2016 by ambijans in Theater

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: