Nonkeen @ MOD   Leave a comment

nonkeen

Het gaat vermoedelijk een leuk weekend worden, al kan ik toch twee minpunten verzinnen. Dat ik sinds gisterennacht verkouden ben, hoofdpijn én keelpijn heb is het minst erge. Dat één van mijn muzikale idolen, Prince, gisteren onverwachts is gestorven op 57-jarige leeftijd moet nog steeds tot mij doordringen. Hij is exact even oud geworden als Vanity, de door hem ontdekte zangeres die midden februari overleed. Ik zal Prince verder bewieroken in onze nieuwe Keek op de Week die we wellicht op zondag lanceren. Ons weekend zetten we vanavond nog eens in met een concert. Morgenvoormiddag moet ik op het werk inspringen voor een zieke collega en ’s avond heb ik een etentje op het programma staan. Maar we gingen het over muziek hebben. Exclusieve Belgische premiere van het gloednieuwe electronicaproject van de Berlijnse duivel-doet-al Nils Frahm! Pianist/componist/producer Nils Frahm opereert vanuit Berlijn en runt er zijn eigen Durton Studio. Daar werkte hij al samen met geestesgenoten als Ólafur Arnalds, Deaf Center, Efterklang en Dustin O’Halloran. Hij behoort tot de nieuwe lichting componisten die zich vanuit het niemandsland tussen post-klassiek, minimal music en postrock een weg baant naar een breed publiek. Nu start hij met zijn jeugdvrienden Frederic Gmeiner en Sebastian Singwald het electronicaproject Nonkeen. De drie kennen elkaar al sinds de jaren tachtig. In die tijd zaten Frahm en Gmeiner bij elkaar op school in Hamburg en ze maakten tijdens een uitwisseling kennis met de Berlijner Singwald. Een bizar ongeluk met een kermisattractie die op hun instrumenten crashte maakte in de zomer van 1997 een vroegtijdig einde aan hun bestaan als trio. Ondertussen zijn we achttien jaar verder en vonden de drie elkaar terug in Nonkeen. ‘The gamble’ verscheen op 5 februari bij het legendarische Gentse R&S Records (Aphex Twin, Biosphere, James Blake). Het concert wordt georganiseerd in samenwerking met CCHA. Het voorprogramma wordt verzorgd door Andrea Belfi. De échte nachtbrakers kunnen zich daarna nog laten onderdompelen in de beats van DJ Erkan Alkan.

UPDATE

Wanneer we arriveren horen we meteen de duistere sound van Andrea Belfi en dat klonk zelfs verdomd goed moet ik zeggen. Geen wonder waarschijnlijk dat de heren van Nonkeen daarna Belfi meteen als vierde groepslid betrekken in hun set die ca. 100 minuten duurde. Na de eerste twee nummers legt één van de groepsleden uit dat de hele podiumopstelling eigenlijk gewoon hun integrale studio equipment is. Hun cd is trouwens op die manier ontstaan: samenspelen in de studio en daarna van de ruim 100 uur muziek de beste stukken muziek in mekaar puzzelen tot één mooi geheel. Ze spelen trouwens niet enkel uit ‘The gamble’ omdat ze het vervelend vinden om al te routineus te werk te gaan. Tijdens hun tour (die pas onlangs is gestart) krijgen ze wel eens ideeën voor nieuwe songs die ze dan ‘live’ gebruiken. Zo kregen we ‘My circle’ te horen en dat klonk lichtjes briljant!

Verder hoorde ik ook ‘The invention mother’, ‘This beautiful mess’, ‘Animal farm’ en hun single ‘Chasing God through Palmyra’ in de setlist. Van die single brachten ze gewoon de playbackversie zonder verdere franjes: twee mannen die met een sambabal schudden, Frahm deed wat gymnastiekoefeningen en voor de rest werden er dingen weggegeven: één van hun platen en wat drank die ze op het podium hadden staan. ‘Dat ene nummer was puur playback’ zei Frahm, waarna hij vertelde dat veel hedendaagse muziek pure playback is (ik dacht meteen aan een festival met sprookjesfiguren en keiharde beats in het Antwerpse). Voor de rest werd er écht wel hard gewerkt. Het publiek was na afloop behoorlijk enthousiast, Nonkeen bracht nog één toegift die leek op een cover van Unknown Mortal Orchestra (‘Multi love’) maar die gaandeweg meanderde naar het zo typische orgelgeluid dat in veel nummers van Supertramp zit. Conclusie: prima concert van deze Duitsers. Ik merkte trouwens nog iets grappigs op. Nils Frahm had een eigen touch gegeven aan zijn Roland keyboard door een beentje weg te nemen bij de letter R waardoor er plots ‘Poland’ stond. Geinig!

Posted 22/04/2016 by ambijans in Muziek

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: