‘De waarheid: Luc Nilis spreekt’ (Thijs Slegers)   Leave a comment

luc nilis vertelt zijn waarheid

Ex-voetballer Luc Nilis mocht gisteren 49 kaarsjes uitblazen, genoeg redenen om ons eens aan zijn onlangs verschenen boek te wagen. We hadden een beetje schrik dat het sportieve luik zou worden ondergesneeuwd door saillante details uit zijn privéleven maar in die val trapten auteur Thijs Slegers en Luc gelukkig niet. Een roddelblad als Dag Allemaal zou het geheel waarschijnlijk niet smeuïg genoeg vinden, want zij zijn van oordeel dat je het leven van BV’s (in dit geval ‘bekende voetballers’) in goede én kwade dagen te grabbel mag gooien. Het is uiteraard geen louter Belgisch gegeven, want in de buurlanden kennen ze er ook wat van. Sensatie en slecht nieuws verkoopt nu eenmaal als zoete broodjes. Het boek van Luc begint met een hoop anekdotes uit zijn familiekring aangevuld met de eerste aanzet naar zijn voetbalcarrière. Hij noemt een aantal namen die Zonhovenaars vast en zeker kennen. Dat voelt dus al sterk vertrouwd aan. Ik denk dat ik persoonlijk weinig of geen wedstrijden uit zijn Anderlecht en PSV tijdperk heb gemist. Mijn herinnering dat Luc altijd met Anderlecht kwam winnen op Genk blijkt ook te kloppen, ik heb die matchen dan ook allemaal ‘live’ in het stadion gezien. Soms tussen de Genksupporters maar meestal in een zogenaamd ‘neutraal vak’ waar een bont allegaartje aan supporters stond. Ik durfde ook pas écht juichen als ik zag dat de kust veilig was in de buurt. 😉 Een Limburger die voor Anderlecht supporterde lag in die tijd hypergevoelig (en ik merk vooral aan de oudere garde dat het nog steeds ‘not done’ is). In het boek zitten ontzettend veel herkenbare feiten: dat Eric Gerets een fantastische voetballer én trainer was maar op menselijk vlak een dikke nul bijvoorbeeld. Ik ontdekte zelfs een parallel tussen Luc Nilis en Romelu Lukaku: allebei fantastische voetballers in clubverband maar bij de Rode Duivels wilde het niet lukken. We kunnen alleen maar hopen dat onze nationale ploeg in functie van hun aanvallers zal spelen op het EK, dat we wedstrijden spelen om te winnen (niet om ‘niet te verliezen’) zoals destijds het geval was. Lukaku heeft gelukkig nog een zee van tijd om hieraan te werken.

Luc worstelt soms ook met een duaal gevoel: hij zegt enkele keren dat hij in ons land hunkerde naar erkenning (die hij in Nederland gelukkig wél kreeg), maar in een andere passage lezen we dan weer dat hij er niet mee bezig was wat journalisten van zijn voetbalkunsten dachten. Wat aangeeft dat hij eigenlijk toch gevoelig was voor wat mensen van ‘m dachten. Hij weet zelf ook dat zijn nukken en ietwat vertroebelde relatie met de pers op die manier een verkeerd beeld schetste van de mens Luc Nilis. Hij was niet arrogant, hij had gewoon geen behoefte aan (negatieve) aandacht. Ik baalde flink toen Luc naar PSV trok, ik was ook boos op zeiksnor Aad De Mos, die in mijn ogen onrechtstreeks verantwoordelijk was voor het feit dat Luc niet mee mocht naar een groot tornooi met de Rode Duivels. Ik heb eigenlijk niets gelezen in het boek waar ik vraagtekens bij kan zetten. Zelfs het feit dat ie zich eventjes outte als ‘fan van Club Brugge’ bedek ik hier graag met de mantel der liefde. Dat hij prachtige doelpunten scoorde kan je via Youtube makkelijk ontdekken, dat hij graag een stapje in de wereld zette heb ik zelf gemerkt en dat hij in Nederland mondiger is geworden is absoluut waar. Ik heb het al vaker gezegd, maar ik ga het nog één keer herhalen: Luc Nilis is de beste Belgische voetballer die ik ooit heb zien spelen. ‘De waarheid’ is daarom een must voor iedereen die fan is van Luc Nilis. Oh ja, zeker West-Vlamingen met een boon voor Club Brugge moeten dit boek lezen. Bijvoorbeeld om te concluderen dat zij nooit zo’n grote stilist als Luc in hun team hebben gehad. Pijnlijk, maar wél een waarheid als een koe! 😀

Posted 26/05/2016 by ambijans in Literatuur

Geef een reactie

