D-Day voor Rode Duivels in Lyon   Leave a comment

als er even vaak over rellen als over voetbal wordt gesproken is er iets grondig mis

Vanavond is het eindelijk zover: onze Rode Duivels spelen hun openingswedstrijd in Lyon tegen de Italianen. Het is een wedstrijd die alle kanten uit kan. De Italianen hebben een sterke verdediging, de verdediging van België wordt hoogstwaarschijnlijk de achilleshiel op dit tornooi. Qua ploeg heeft ons land wellicht meer talent, maar iedereen weet dat een wedstrijd niet louter wordt beslist op individuele klasse. Als je een goed team kan bouwen en je hebt een sterk tactisch plan, dan kan je ver geraken op een EK. Helaas zal Wilmots mij nog helemaal moeten overtuigen op dat gebied. Op het WK in Brazilië speelden we één referentiematch tegen de Verenigde Staten, maar toen we één ronde verder op Argentinië botsten was het helaas over. Eén foutje in de verdediging werd genadeloos afgestraft en ons team kon op geen enkel moment nog een vuist maken. Mijn vrees is dan ook dat we een eventuele achterstand tegen sterke landen niet meer krijgen omgebogen. Ik hoop uiteraard dat ik mij vergis. Als je door bepaalde media wordt uitgeroepen tot ‘schaduwfavoriet’, dan moet je die rol ook proberen waar te maken. Hopelijk kunnen onze Duivels verbazen.

Ik ben niet van plan om het hele EK te volgen (wegens het groot aantal totaal oninteressante wedstrijden). En ik ga mijn sociaal leven ook niet helemaal omgooien in functie van het voetbal. De Rode Duivels zullen we zeker volgen en ik zal er hier en daar mijn wedstrijdje zeker wel uitpikken. Hoe zag mijn EK er vooralsnog uit? Frankrijk-Roemenië (hele wedstrijd), Albanië-Zwitserland (tweede helft), Wales-Slowakije én Engeland-Rusland (niet gezien). Turkije-Kroatië (tweede helft), Polen-Noord-Ierland (niet gezien) en Duitsland-Oekraïne (hele wedstrijd). Wat heb ik op basis hiervan onthouden? Een spannende openingswedstrijd waarin het thuisland het geluk aan haar zijde had, dominante Zwitsers die toch hard moesten zwoegen, Kroatië dat mooi voetbal brengt en Duitsland dat net als België verdedigend steken laat vallen. Engeland-Rusland schijnt ook een deftige wedstrijd te zijn geweest, maar toen zat ik te quizzen in Maaseik. Het is natuurlijk nog te vroeg om conclusies te trekken, maar we hebben nog niet écht op het puntje van onze stoel gezeten. Ik denk dat we de hele eerste ronde een beetje op onze honger zullen blijven zitten. Van zodra het om rechtstreekse eliminatie gaat zal de dadendrang hopelijk groter worden. Het viel mij ook op dat er bijzonder veel aandacht ging naar een vervelend randverschijnsel als hooliganisme. Met de Russen en de Engelsen op kop! Al lieten ook de Polen, de Noord-Ieren en de Duitsers zich niet onbetuigd. In Marseille en Nice kunnen ze er ondertussen over meepraten! Laat ons daar klaar en duidelijk over zijn: hooliganisme dat door een aantal leeghoofden tot nationale volkssport wordt verheven is niets om trots op te zijn! Als UEFA zou ik die dreigementen over ‘eventuele uitsluiting’ op dit EK graag in praktijk omgezet zien als het van kwaad naar erger gaat. Als je de veiligheid van de 95 % serieuze supporters niet meer kan garanderen, dan moet je de rotte appels uit de mand gooien! De landen met een onbetrouwbaar label zijn genoegzaam bekend, ik zou zo snel mogelijk aan die alarmbel trekken! Dit gezegd zijnde: hopelijk kunnen Belgen én Italianen straks wél verbroederen (zowel binnen de stadionmuren als op pleinen en cafés in ons land). Het blijft maar een spelletje (dat we uiteraard véél té serieus nemen), maar om daar nu supporters voor in mekaar te timmeren … of moeten we terug naar de tijd van de Romeinen? De (voetbal)arena’s na de wedstrijd gewoon opengooien, waarna alle hooligans (op leven en dood!) elkaars hersenen mogen inslaan. Nee toch? Het moet vooral een volksfeest blijven voor jong én oud!

Posted 13/06/2016 by ambijans in Sport

Geef een reactie

