Drie snelle vragen (36)   Leave a comment

flitserdeflits maar gelukkig niet te vaak

‘Drie snelle vragen’ is een rubriek, die wekelijks drie korte doch krachtige vragen stelt waarop uw nederige dienaar een zinvol antwoord tracht te verzinnen. We hopen er exact 50 afleveringen uit te puren. Op het einde heeft iedereen weer een iets beter beeld van de man achter Ambijans. Of het mysterie wordt uiteraard nog een stuk groter, we durven hier niets uitsluiten! 😉

Ben je al vaak geflitst?

Hout vasthouden, maar voorlopig staat de teller op slechts één keer. Toevallig dan nog enkele jaren geleden in mijn eigen straat op ca. 500 meter van mijn voordeur. Ik zat een kilometer of acht boven de maximumsnelheid van 70 km/u die hier van kracht is. En dan te denken dat ik in diezelfde straat wel eens vaker harder rijd dan de wettelijke norm. Ook elders durf ik wel eens forser het gaspedaal indrukken, iets wat uiteraard niet zo hoffelijk is!

Wat is de grootste festivaldomper?

Dat moet ongetwijfeld vervelend regenweer zijn. Op Pukkelpop helaas al vaker meegemaakt, maar elders ook. Ik kan me voorstellen dat overdreven hitte (Pinkpop, Pukkelpop, …) ook geen lachertje is, maar ik prefereer warmte boven water. Persoonlijk heb ik ook véél minder zin in een festival als ik me moet instellen op regenweer (zoals de bezoekers van Rock Werchter dit jaar). Op twee én drie in de top drie van festivalergernissen staan bijvoorbeeld ook ‘luid babbelende mensen tijdens een optreden’ en ‘rokende mensen in een loeiend hete tent waar iedereen opeengepakt staat te kijken’.

Wat denk je van die subsidiefailure voor cultuur in Limburg?

Eerst en vooral wil ik eventjes aanstippen dat cultuurhuizen ook voldoende volk moeten trekken om goeie cijfers te scoren. Men mag die subsidies niet als vanzelfsprekend beschouwen. Het is niet enkel de overheid die het cultuurcentrum in leven moet houden. In bepaalde gevallen mag een evenement zelfs kostenbedruipend zijn vind ik. En mocht het winst opleveren, zelfs nóg beter! Toch kloppen de verhoudingen in onze provincie niet: als je 11 % van ons land uitmaakt en je krijgt in iets meer dan 1 % subsidies geregeld dan zijn de verhoudingen zoek. Als er niets verandert stevenen we regelrecht af op één mooie concerttempel (Ethias Arena) waar enkel nog plaats is voor Studio 100 amusement zoals K3, een rits schlagerfestivals en flapdrollenmuziek van o.a. David Guetta. Als de grondgedachte is dat men in de andere gevallen wel cultuur zal gaan opsnuiven in Gent, Antwerpen of Brussel dan is men ferm mis. Niet iedereen heeft een auto en qua openbaar vervoer wordt onze provincie eveneens stiefmoederlijk behandeld. Dringend tijd om dat eens aan te kaarten in Brussel!

Posted 02/07/2016 by ambijans in Algemeen

Geef een reactie

