Oorwurm van de week (12)   Leave a comment

They might be giants

Twaalfde editie, de allereerste van de zomervakantie van 2016. Of onderstaande nummers ook zo zomers klinken is maar een kwestie van er eens goed naar te luisteren en daarna conclusies te trekken. We streven alleszins niet naar cocktailmuziek die het best te verhapstukken valt aan het zwembad maar naar kwalitatieve deuntjes die je het liefst uit het radiotoestel hoort komen. Hoe vaak ik de afgelopen tijd al heb gedacht dat men op het werk van StuBru terug naar MNM of Q Music was overgeschakeld om dan proefondervindelijk te moeten vaststellen dat hij nog steeds stond vastgeroest op 101.40 FM? Ontelbare keren. De zender heeft misschien een stabiel luisterbereik ondertussen, de liefde tussen hen en mij is ondertussen volledig bekoeld. Niet getreurd, wij vinden onze gading elders, hieronder zie je waar we deze week vol bewondering naar hebben geluisterd.

Istanbul (Not Constantinople) – They might be giants: MTV zorgde er in 1990 voor dat nogal wat prima muziek in onze Vlaamse huiskamers binnensijpelde, waarvoor een welgemeend dankwoordje op zijn plaats is. Zo leerde ondergetekende bijvoorbeeld TMBG kennen. Lekker handig als je dit nummer op een doordeweekse quiz in Lummen voor de kiezen krijgt. Slechts twee ploegen op een dertigtal deelnemers kennen dan zo’n pareltje, which is nice for my ego!😉

High and dry – Bent Van Looy: ik heb op mijn blog al een aantal keer mijn waardering uitgesproken voor Das Pop en bij uitbreiding voor hun zanger/drummer. Na al die jaren nog steeds bij het betere vaderlandse popwerk en het klinkt ook internationaal. Geen wonder dus dat zelfs wijlen David Bowie ooit zijn bewondering voor hem uitsprak!

Familiar – Agnes Obel: deze Deense nachtegaal zal ons straks ongetwijfeld weer verrassen met een derde full cd, dus liet ze in afwachting al deze single op ons los. Live zeer de moeite (om te luisteren én te kijken), een beetje het equivalent van ‘genieten van het Ijslandse nationale voetbalteam’ maar dan van een ander Scandinavisch land.

Lost boys – Still Corners: in september komt het derde album (‘Dead blue’) van dit Londense duo op de markt. Nazicht leert ons dat ik hen hier in 2013 voor het eerst bewierookte en uiteraard was dat terecht!

Diving platform – Nonkeen: nee, ik ben absoluut géén liefhebber van ‘Die Mannschaft’ maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik ‘al het goede uit Duitsland’ niet naar waarde weet te schatten. Deze band kon mij bekoren met hun eerste cd, hun optreden in MOD was absoluut top en nu gaan ze met ‘Oddments of the gamble’ de ‘overschotjes’ bundelen voor de fans. Als ik nog eens ooit bij hoog én bij laag beweer hoe verschrikkelijk Duitsland niet is, herinner me dan gerust aan Nonkeen. Ik zal daarna wijselijk m’n mond houden!😀

Posted 06/07/2016 by ambijans in Muziek

Geef een reactie

