‘Een fractie van het geheel’ (Steve Toltz)   2 comments

steve toltz

Als een soort selectieheer à la Louis Van Gaal speur ik bijna dagelijks op het wereldwijde web op zoek naar interessante boeken. Niet dat ik ze dan allemaal lees (ook mijn dag telt slechts 24 uur), maar als de inhoud me interessant lijkt durf ik me aan bepaalde titels wagen (ongeacht of het een dikke turf is of niet). Belangrijker: op die manier geven we mee vorm aan de collectie van de plaatselijke bibliotheek. Het is elke keer weer een avontuurlijke missie, weliswaar eentje waarvoor ik maandelijks wordt vergoed. Zo kwam ik vorige week via één van mijn referentiesites terecht bij een releaselijst voor dit najaar. Toevallig stond daar de Australiër Steve Toltz bij. Diens tweede boek ‘Moeras’ zal later dit jaar verschijnen. De man bleek in 2008 zijn debuut te hebben uitgebracht (dat lovende recensies kreeg) en laat daar nu toevallig ook een herdruk van zijn uitgekomen. Dé ideale manier om alvast te oordelen of ik me straks ook aan zijn tweede roman moet wagen. Op die loeihete dinsdagnamiddag ging ik enkele uurtjes op een ligzetel in de schaduw liggen en op die manier las ik vlotjes de eerste 45 pagina’s. Het hele boek telt 640 pagina’s droog aan de haak!😉

Maar waarover gaat het boek precies? Meet the Deans! Helden of criminelen? Gekken of profeten? Familie of vijanden? Moet Jasper Dean zijn paranoïde vader Martin haten of houdt hij eigenlijk zielsveel van hem? Moet hij medelijden met hem hebben of hem vermoorden? Zijn vader, een maniakale, onaangepaste filosoof die altijd krampachtig probeert het leven te analyseren, maakt zijn zoon tot onwillig klankbord voor al zijn bevindingen. Martin Dean probeert zijn leven lang uit de schaduw van zijn broer te stappen: de succesvolle, populaire sportheld annex topcrimineel Terry Dean. Na zijn vaders dood blikt Jasper terug op het excentrieke leven van zijn vader, een man die iets groots en meeslepends wilde nalaten aan een wereld die hij tot in het diepst van zijn ziel verachtte. Ideale vakantielectuur? You bet!

Posted 22/07/2016 by ambijans in Literatuur

2 responses to “‘Een fractie van het geheel’ (Steve Toltz)

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hallo
    Ben jij ook actief op Goodreads om je boekenkeuze te maken? Onder welke naam? Kan ik je daar eventueel volgen? Ik ben altijd op zoek naar de ultieme boekentip 🙂.
    Groetjes
    Isabel

    Isabel Monteyne

Geef een reactie

