Verzuchtingen   Leave a comment

kijken mag, aankomen niet

Niet dat het al komkommertijd is (het scheelt anders niet veel!) maar tot de tijd dat we een volgende Keek op de Week brengen (één van de volgende dagen) toch een aantal verzuchtingen van de afgelopen tijd hier neertikken. Zo ving ik op dat graplap Geert Hoste voor het eerst in 25 jaar geen eindejaarsconférence plant. Woohoo! Tenzij zijn plaats louter wordt ingenomen door de Van Peels en Williams‘en dezer wereld, dan mogen we gerust spreken van een onveranderd tijdperk. Nee, dan ben ik meer benieuwd naar wat Stijn Meuris straks te vertellen heeft. Hij zegt vooraf zelfs dat zijn voorstelling niet grappig is, omdat hij het waarschijnlijk vooral wil hebben over ernstige dagdagelijkse nieuwsfeiten. Ja, misschien moest er hier of daar al eens een minister opstappen n.a.v. één van zijn shows, het zou zelfs kunnen dat het wekelijkse kost wordt. De inspiratie ligt eigenlijk voor het oprapen: minister Kris Peeters die met een uitgestreken gezicht op tv verkondigt dat iedereen in het land boven zijn stand leeft, maar hoe komt het dan dat de gewone man in de straat die prijsverhogingen dan het sterkst voelt? Iedereen zou langer moeten blijven werken (oké, ik schik me daar braafjes in), maar hoe kan je geloofwaardig blijven als je regelt dat parlementairen wél vervroegd met pensioen kunnen? Zou er niemand in de Wetstraat rondlopen die ook van mening is dat zoiets wringt?

Je hebt voor -en tegenstanders van dé nieuwe rage, Pokémon Go, maar je kan er ook onverschillig onder blijven (zoals dat op zoveel vlakken is). Voorstanders pleiten voor het sociale element (‘Mensen komen terug buiten!’), tegenstanders zien alleen de overlast die wordt gecreëerd op bepaalde pleinen en straten (‘Is zoiets nog normaal?’). En hen die het weinig boeit wat er zo al beweegt op social media e.d., zij vallen helemaal uit de lucht. Pokémon Go? Is dat die club waar Marc Wilmots trainer wordt? Ah nee, da’s Standard zeker! Ik noem mezelf ook Pokémonneutraal! Iedereen moet in zijn/haar leven kunnen doen wat hem/haar het beste uitkomt. Ik snap dat er veel gedoe rond is, al lees ik ook doemdenkerige artikels die suggereren dat deze rage geen al te lang leven beschoren zal zijn. Blijkbaar zijn er véél updates, aanpassingen e.d. bij het spel en de vertrouwde gebruikers die niet anti-vernieuwing zijn en andere voorstellen doen om het geheel te verbeteren worden niet gehoord. Vanaf september (begin van het nieuwe schooljaar) zie ik het hele zaakje vanzelf weer normaliseren. Tot die tijd zullen we een hoop jongelui ze zien vangen!

En we doen nog een klein woordje uitleg over de Olympische Spelen die van start zijn gegaan in Rio. Nog vóór er één discipline is afgewerkt ligt het spel al onder vuur. Ik hoor een beetje dezelfde opmerkingen als ten tijde van het WK voetbal in 2014. Is het wel gezond om in een land als Brazilië (waar zoveel armoede heerst) een sportevenement van deze grootte te organiseren? Ik weet het … voor het gros is het gewoon ‘brood en spelen’, ‘business as usual’ en ‘the show must go on’ maar elke gezonde, weldenkende mens zou dat spel eigenlijk moeten boycotten. Van bepaalde horrorverhalen gaan je haren gewoon recht overeind staan. Naast de hygiënekwestie bestaat er helaas ook nog zoiets als doping (o.a. de Russische atleten om ze niet te noemen!). Die Hollywoodfilm met een hoop nevenintriges schrijft zich gewoon vanzelf op deze manier. Straks hoorde ik op de radio zeggen dat Gracenote (dat zich met sportstatistiek bezighoudt) voorspelt dat ons land vier (4!) medailles zal halen, maar optimistisch als we zijn denken wij dat het er voor hetzelfde geld gewoon elf (11!) zullen worden. Ik zal er mijn slaap alvast niet voor laten, maar ik kom terug op mijn denkwijze inzake de Pokémons: ‘Leven en laten leven!’

Posted 06/08/2016 by ambijans in Algemeen

Geef een reactie

