Drie snelle vragen (42)   Leave a comment

mijn tv wordt ingepalmd door de kat

‘Drie snelle vragen’ is een rubriek, die wekelijks drie korte doch krachtige vragen stelt waarop uw nederige dienaar een zinvol antwoord tracht te verzinnen. We hopen er exact 50 afleveringen uit te puren. Op het einde heeft iedereen weer een iets beter beeld van de man achter Ambijans. Of het mysterie wordt uiteraard nog een stuk groter, we durven hier niets uitsluiten! 😉

Ben jij een zware tv-kijker?

Nee, dat valt zéér goed mee. Ik kijk eigenlijk zeer gericht programma’s dus als ik pakweg naar ‘Extra Time’ op Canvas wil kijken dan is dat niet omdat ik er toevallig al zappend ben langsgekomen en dan maar ben blijven hangen maar omdat ik me heb voorgenomen om ernaar te kijken. Uiteraard nemen we ook al eens iets op met de digicorder. Er zijn eigenlijk bitter weinig tv-programma’s waar een mens écht voor thuis moet blijven, zeker in tijden van herhaling. Ofwel wordt het je ijskoud opgediend door onze nationale tv-zenders ofwel kan je programma’s online opvragen (wat ik wél kan toejuichen). Ik kijk op die manier (via de computer) ook nogal wat dingen (tv-series e.d. bijvoorbeeld).

Hoe loste men 35 jaar geleden het fenomeen ‘reizen met kinderen’ op?

Veel mensen kennen het fenomeen: je wil met het hele gezin met de wagen op vakantie (omdat de afstand doenbaar is), maar één ding heb je niet in de hand, je dreinende, ruziemakende kinderen. Nu los je dat simpel op door eventueel dvd-schermpjes in de auto te plaatsen of door hun favoriete muziek door de auto te laten schallen. 35 jaar geleden stelden mijn ouders voor om tijdens het rijden auto’s met vreemde nummerplaten te spotten onderweg. Als dat plan was uitgewerkt moesten we automerken en bepaalde modellen trachten te herkennen. Lekker handig, want dat leverde aardig wat kennis op (weliswaar geen nuttige schoolse kennis). Maar misschien is daar wel de kiem ontstaan voor mijn latere quizinteresse!

Heb je nog een laatste Pukkelpopverzuchting?

Het zal de eerste editie zijn sinds 1990 die ik bewust skip. Pukkelpop als festival kabbelt mijns inziens de laatste jaren té veel rond in de verkeerde richting. Het segment 15-25 jaar bepaalt grotendeels wat we te zien krijgen. Zij zijn véél sneller te pleasen dan ons! Een jaar of tien geleden werd zo’n line-up als die van vandaag keihard weggelachen want ‘de oude garde’ (zoals ik ze graag noem) zou ongetwijfeld hebben afgehaakt. Er zijn er die zich niet meer herkennen in het geheel. We evolueren nu al naar die oh zo foute ‘Tomorrowlandtrend’: ‘erbij zijn is belangrijker dan wat er geprogrammeerd staat’. Als dat de maatstaf wordt van alle dingen, dan mogen ze mijn portie aan Fikkie geven. En mijn kritiek kan misschien worden afgedaan als ‘oude zakkenpraat’, ik sta niet alleen met mijn mening. Ik draag de organisatie een warm hart toe, maar ze verloochenen toch een beetje hun roots (zeg ik nu met enige zin voor overdrijving). Er valt die drie dagen zeker wat te beleven (zeker in de breedte), maar ’t is toch té mager! Toch wens ik iedereen die gaat veel plezier!

Geplaatst12/08/2016 doorambijans inAlgemeen

Plaats een reactie