30 Belgische bands/artiesten om snel te vergeten! (2)   Leave a comment

de-verpakking-is-mooi-de-inhoud-veel-minder

Hier zijn we dan met onze tweede en tevens laatste aflevering van deze reeks (waarvan we gerust meer afleveringen hadden kunnen maken), maar twee weken op rij vaderlandse muzikanten afzeiken vonden wij persoonlijk meer dan voldoende! Iemand wierp op dat er misschien véél waardeloze troep was in onze vaderlandse popmuziek, maar dat er des te meer uitstekende bands bestaan. Laten we dat de komende weken bewijzen door vanaf volgende week 90 fatsoenlijke bands in de kijker te zetten. Om maar te zeggen: we voelen ons niet té beroerd om iets negatiefs in iets positiefs om te buigen. Maar daarover dus meer vanaf volgende week! Deze week moeten jullie het doen met deze 15 ‘artiesten’.

Kate Ryan: een hele rits ‘foute covers’ én een veelbesproken kniezwengel die weinig soelaas bracht (dat herinneren wij ons van deze blondine), maar ik moet wél zeggen dat ik Katrien Verbeeck ooit in real life zag bij ons op het werk en dat ze dus wél een spetter is!

Clouseau: misschien wel dé vaandeldragers van het Nederlandstalig genre in ons land (ik onthou vooral enkele makkelijk meezingbare kutnummers), maar gelukkig heeft Koen Wauters genoeg andere hobby’s (zijn vrouw, het racen, presenteren, …) die niet op ons gemoed werken.

X-Session: vorige week ging er in Eindhout op een quiz nog iemand uit zijn dak op dit nummer (al was dat meer van ‘zattigheid’), maar gelukkig had Gene Thomas een mooie sidekick in de persoon van Gina Brondeel.

Fiocco: hun muziek werd vroeger ook dance genoemd al denk ik dat vooral Johnny’s en Marina’s helemaal los gingen op deze kermismuziek, maar gelukkig is dit genre later dinosaurusgewijs uitgestorven.

Lou & The Hollywood Bananas: veel van wat Lou Depryck aanraakte veranderde vroeger in goud (al had een berg stront hier ook niet misstaan), maar de brave man renteniert tegenwoordig (al zou hij af en toe nog muzikaal actief zijn).

Lasgo: net als de hier reeds genoemde Fiocco onderdeel van de dancemuziek waar wij liever niet aan worden herinnerd, maar we onthouden dat het qua vormgeving (Evi Goffin en Jelle Van Dael) een pak minder had kunnen zijn.

Scala: een dameskoor dat sinds 1996 blijkbaar al elf cd’s heeft gekakt (de ene ongetwijfeld nog slechter dan de ander), maar gelukkig heeft mijn radiotoestel een geluidsknop die ik desgewenst in de juiste richting kan draaien.

Nailpin: een griezelig foute band die van zichzelf vond dat ze poppunk produceerden, maar gelukkig hielden ze het voor bekeken toen hun frontman Sean Dhondt een tv-carrière wist uit te bouwen.

Lost Frequencies: iedereen kan het meekwelen (‘iedereen hoeft het daarom nog niet goed te vinden’ riposteer ik dan steeds), maar gelukkig luister ik naar de juiste radiozender die hem weinig/geen airplay geeft.

Novastar: Joost Zweegers won ooit Humo’s Rock Rally (het jaar dat de jury prut in de oren had zitten), maar als we écht eerlijk zijn: ‘Joost is eigenlijk gewoon een Nederlander, niet?’

Yves Deruyter: de man zou bezig zijn aan een revival en mensen die een generatie jonger zijn dan ondergetekende vinden ‘m vaak de max, maar ik zal mijn rebelgehalte elders wel vinden.

Selah Sue: is het haar kapsel, haar stem, het feit dat ze eigenlijk Sanne Putseys heet en uit Leuven komt, al Raggamuffin je me dood maar ik heb geen idee. Maar ze zegt zelf dat ze haar succes deels aan antidepressiva te danken heeft. (Mop over vermoeidheid geschrapt)

Oscar & The Wolf: ik denk dat voor deze band de term ‘bakvissenmuziek’ is uitgevonden, maar er is nog hoop op beterschap: straks is er ongetwijfeld weer een nieuwe hype én een nieuwe generatie bakvissen uiteraard.

Jasper Erkens: won ooit eens een MIA voor ‘beste doorbraak’, volkomen terecht trouwens: ook ik moest altijd stevig doorbraken als men iets van hem draaide. Maar voor de rest hoor ik dat hij zou zijn gaan studeren, want er zal brood op de plank moeten komen zeker?

Customs: dat nooit iemand hen heeft verteld dat het origineel, Interpol, al bestond en daarenboven stukken straffer was, maar voor de fans is er goed nieuws want ze bestaan nog steeds ook al hoor je niets meer van hen.

Posted 28/10/2016 by ambijans in Muziek

Geef een reactie

