Melanie De Biasio @ C-Mine   Leave a comment

melanie-de-biasio

Laatste concertje van 2016 en daarna kunnen we al een balans opmaken. Met haar debuut ‘No Deal’ brak jazz-zangeres Melanie De Biasio meteen potten. Bejubeld door binnen- en buitenlandse pers en op handen gedragen door artiesten als Eels of de BBC-goeroe Gilles Peterson. Ze versierde een tv-optreden bij Jools Holland (het was al van 1995 geleden dat er nog eens een Belgische artiest in het legendarische programma optrad), ze won de prestigieuze ‘European Border Breakers Award’ en versierde een plekje op de mooiste zomerfestivals, waaronder Rock Werchter. Haar warme, donkere stem wordt vergeleken met een kruising tussen Nina Simone en Sade, met een vleug Velvet Underground. Een bijzondere combinatie, maar De Biasio is dan ook een bijzondere zangeres. De opvolger van haar droomdebuut kwam heel onverwacht in het voorjaar 2016. Met ‘Blackened Cities’ schetst ze een rauw beeld van haar geliefde thuisstad Charleroi. Slechts één song, van 24 minuten en 16 seconden, maar genoeg om opnieuw een diepe indruk na te laten en net dat is hetgene wat ze ook live doet. Ik ben alvast benieuwd!

UPDATE

De Biasio deed haar show enkele keren in een zaal voor staand publiek waardoor haar optreden uiteindelijk als nogal ‘statisch’ werd ervaren. Nee, dan liever zittend zoals in Genk maandagavond. Een goed volgelopen zaal was duidelijk gekomen om te genieten van haar performance, ook al zagen we vrij vroeg in haar set al vertrekkende mensen. Geen idee waaraan het lag, tenzij dan als je moeite hebt met langzaam opbouwende songs die soundtrackgewijs op je afkomen. Ik had vooraf opgevangen dat haar sessies slaapverwekkend waren, ‘slaapverwekkend goed’ voor alle duidelijkheid. Ik testte het zelf eens uit, sloot mijn ogen en ik werd plots helemaal zen. Als ik eerlijk ben: ik heb liever muziek met net iets meer variatie en tempo, waarbij er af en toe iets gebeurt. Soms mochten de muzikanten (vooral de drummer!) zich eens goed laten gaan en dan hoorde je meteen hoe goed die man speelde. Het geheel begon dus tergend traag met een pianist, wat contrabas, een eerste aanzet van de drummer en dan de stem van De Biasio die af en toe ook haar dwarsfluit ter hand nam. Als ze dat niet deed, danste ze in de ruimte voor haar, terwijl ze bezwerende armbewegingen maakte. Er zat ook een jonge kerel met donkere zonnebril en muts in de groep. Hij leek eerlijk gezegd meer op een Georgische pooier dan op een muzikant, maar tijdens de bisnummers kwam de aap uit de mouw. Blijkbaar had de man onlangs een chirurgische ingreep aan zijn ogen ondergaan. Ik veronderstel dat hij voor de soundscapes zorgde, al speelde hij tijdens één bisnummer ook gitaar. Anyways, ik ben niet zo heel vertrouwd met het oeuvre van De Biasio maar ze begon met een langgerekte versie van ‘Blackened cities’. ‘I’m gonna leave you’ kwam ook voorbij en in de bisronde o.a. ‘No deal’. Na afloop kreeg ze dan ook terecht een staande ovatie van de hele zaal. Believe the hype: Melanie De Biasio bewees dat ze één van ’s lands beste muzikantes is!

Advertenties

Posted 12/12/2016 by ambijans in Concert, Muziek

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: