5 boeken van 2016   Leave a comment

beste-boeken-2016

We kunnen hier héél hard gaan roepen dat ons goede voornemen voor 2017 is dat we gezonder willen gaan leven, minder eten, minder drinken en dat we vooral meer willen bewegen … om één jaar later dan ontnuchterend te concluderen dat we alweer niet in ons opzet zijn geslaagd. Daarom kan je beter haalbare doelstellingen naar voor schuiven, zoals bijvoorbeeld ‘meer lezen in 2017’. Eind dit jaar zullen we uitkomen op ongeveer dertig stuks. Voor mensen die nooit/bijna niet lezen is dat misschien bijzonder veel maar met mijn professionele achtergrond zou de vraag misschien kunnen zijn ‘Mag het iets meer zijn?’ Daarom dat ik mezelf als objectief heb gesteld om eind 2017 aan 40 boeken te geraken. Als ik de gemiddelde lengte van mijn lectuur wat naar beneden haal, moet dat gewoon lukken. Enkele dagen geleden liet Goodreads me weten dat ik 28 boeken had gelezen, alles samen 9.809 pagina’s (gemiddeld 27 pagina’s per dag). Mijn kortste boek telde 128 pagina’s, het langste 846 pagina’s. Misschien zou ik daar mijn top 5 voor 2016 uit kunnen destilleren? Uiteraard kan dat! Met een beetje geluk wordt dat eind 2017 een heuse top 10 (sprak hij hoopvol). Hieronder een top 5 (in willekeurige volgorde).

5. ‘De meisjes’ – Emma Cline

emma-cline

4. ‘Niemand is ooit verloren’ – Catherine Lacey

3. ‘Een fractie van het geheel’ – Steve Toltz

2. ‘Het smelt’ – Lize Spit

1. ‘De Napolitaanse romans’ – Elena Ferrante (4 delen)

lees-gewoon-alles-van-elena-ferrante

Mocht ik in een ideale wereld leven (d.w.z. in een stressloze situatie, waarin er geen ellenlange reserveringslijst achter je staat als je het betreffende boek hebt ontleend), dan had ik zeker ook ‘Een klein leven’ van Hanya Yanagihara, ‘Jij zegt het’ van Connie Palmen, ‘De greppel’ van Herman Koch en ‘De bekeerlinge’ van Stefan Hertmans kunnen binnenmokkelen in mijn eindlijst. Ik hoop dat in 2017 de sterren soms een beetje gunstiger zullen staan! 😉

Posted 17/12/2016 by ambijans in Literatuur

Geef een reactie

